Ik zag gisteren een insect over de weg kruipen, zo groot en dik als mijn duim, met 2 hoorns op de kop, beetje sigaarvormig, bruin/zwart. wat is dat?

toen ik t met mijn vinger aanraakte, gingen voor en achterkant ertegen, plotseling, ik schrok wel. Dit is dus het wapen. Kop en uiteinde waren spits. Zag er een beetje goor uit, kop van een oorwurm, 3 delig, zwarte rups. Zeker geen pijlstaartrups of houtwilgrups, wel plm die grote..
ben benieuwd of iemand t weet

Toegevoegd na 3 uur:
het zal misschien zo dik als een pink geweest zijn, maar hij was dik. puntig voor en achterkant. Het was geen En vormde 1 log lichaam, net een zak vocht in een zwart velletje. De hoorntjes waren klein. Kwa verschijning en grootte deed het me aan een wilgenhoutrups denken, maar die heeft insnoeringen. Het was geen geelrand of meikever (mooi links trouwens) of vliegend hert, hun larven zijn licht van kleur zag ik.. en hebben rondere kop. T blijft een raadsel...Ik vond m niet in min tuin, maar op een fietspad er vlak bij. Veel struweel en weiland. Bedankt voor t meedenken:-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.8K

Het beste antwoord

is het misschien deze griezel?

een telg van de grote spinnende waterkever/tor
Hydrophilus piceus
bij het oppakken tilt ie gelijk kop en kont op naar hetgeen hem oppakt.

maar het kan dus alleen als er water in de buurt is waar ze veranderen in een echte kever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of dit het beest is dat de vraagsteller bedoelt, maar het is wel de larve die ik een paar weken geleden in de buurt van de Dokkumer Ee over het fietspad zag lopen. Leuk om zo antwoord te krijgen op mijn niet gestelde vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is grappig idd :)) dank je wel voor de + is het in het echt ook zo'n griezel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zouden die nu ook eetbaar zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WHAT????? ik denk dat dat BEEST dat denkt over ons!!
heb je die kaken en tanden al gezien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is m!!!!! Er zijn slootjes in dat gebied, maar hij krop echt op t asfalt. Ik heb m , toevallig, van het asfalt af richting sloot geholpen...De bovenste foto geeft precies weer wat ik zag. Hartelijk dank, weer een mysterie opgelost!

Andere antwoorden (4)

Was het misschien een vliegend hert. Deze insecten kunnen 10 cm lang worden. Hij komt maar op enkele plaatsen van ons land voor, o.a. op de St. Jansberg in Plasmolen. Ze leggen eitjes in vermolmd eikenhout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt een van de velen soorten kortschild kevers gezien.
Bij aanraking, krult hun achterlijf omhoog en dat deel lijkt veel op het achterdeel van de oorwurm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja ik typ dit net.. voordat ik jouw antwoord had gezien.
:) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kortschild kever zo dik als een duim??
Heb wel eens naaktslakken gezien die zo dik als een duim waren, maar een kortschildkever?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kortschildkever ziet er erg dreigend uit, hij krult zijn achterlijf omhoog en is driedelig, dat zo dik als een duim zal dan iets overdreven zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onthoud wel dat verschillende mensen verschillende duimen hebben. mijn vaders duim is anderhalf keer zo breed als die van mij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, ha, ja dat kan ook nog.
Dingen waar men van schrikt lijken ook altijd groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pinky...
met zo'n naam is natuurlijk elke duim groot :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scherp, eucalypje! Maar je wilt toch niet beweren dat zijn reactie uit de duim gezogen is hè?
Ik denk dat je de Goudgestreepte kortschildkever hebt ontmoet. Hij reageert namelijk precies zoals jij beschrijft bij gevaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
hier kun je oa hem zien, ze zijn er ook in het geheel zwart:
http://www.insectenfotos.nl/Kevers/imagepages/image61.html

Toegevoegd na 4 uur:
IK DENK DAT HET DE RUPS VAN EEN GROOT AVONDROOD IS.:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn snel he, die kortschildkevers! :-)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zijn ze zeker LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 'rups' was veel dikker, zeker 2 x zo dik, meer 1 geheel, niet ingesnoerd...meer 'ballonachtig, als er in zou prikken, wat ik natuurlijk niet doe, zou ie zo leeg lopen, lijkt het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja zo dik als een duim os hij inderdaad niet.
Al is iedere duim van verschillend, maar dit zou dan een babyduimpje zijn.
Ik zoek verder, want ik ben wel nieuwsgierig.
Dus ballonachtig, 1 geheel, ik had gelezen 3 delig en hoorntjes en zwart en zo dik als een duim.
Verder nog bijzonderheden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu weet ik het niet meer, straks had hij ook nog zwemvliezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lmao
Ik denk dat het een meikever was.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meikever