Hebben bomen een gevoel van pijn?

Als ze worden omgehakt, verbrand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7K

Het beste antwoord

Bomen hebben weker wel een soort van gevoel, maar niet het gevoel dat wij kennen.
Maar ze kunnen wel waarnemen wanneer ze aangevallen worden door b.v. insecten, ( dus voelen ze iets) ze kunnen dan zelfs signalen uitzenden naar andere bomen dat ze op moeten gaan passen, ze kunnen de ruimte om zich heen inschatten en de voor hun beschikbare ruimte verdelen.
Er zijn mensen die zeggen dat ze kunnen voelen of het wel of niet goed gaat met de boom.
Dus moet de boom, bij deze mensen, toch ergens wat laten voelen.
Hebben bomen dus en gevoel van pijn?
Zoals wij dat kennen niet.
Zoals hun dat kennen, misschien wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi beredeneerd Ed +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je.

Andere antwoorden (6)

Nee, bomen hebben geen zenuwen of hersenen dus kunnen niks voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
venus vliegenvanger krijgt een signaaltje dat er een vlieg is die hij kan vangen doordat hij dit voelt
vervolgens vangt hij een paar seconden later de vlieg...
...door een soort zenuwstelsel
(ons zenuwstelsel is alleen veel gecompliceerder)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.scientias.nl/planten-denken-en-slaan-herinneringen-op/13106
Nee. Bomen hebben geen emotie en gevoel. Pijn lijd tot de emotie verdriet en dat kennen bomen niet. In de boom zelf treed er wel een effect op als je er bijvoorbeeld tegenaan trapt maar de boom zal hier niet verdrietooig van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is een vraag waar niemand met zekerheid antwoord op kan geven
het is in elk geval wel zo dat cellen in een boom met elkaar kunnen communiceren
een extreem voorbeeld daarvan is de venus vliegenvanger

Toegevoegd na 8 minuten:
ze uiten in elk geval geen gevoel zoals wij dat doen,
dit betekent niet dat ze geen gevoel hebben
ze slaan namelijk wel informatie op...
en ze geven signalen door (zie bron 2)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een keer een aflevering van Mythbusters gekeken waar ze dit gingen testen met een plant, en die gaf toch enkele verschijnselen van gevoel aan. Weet niet welke aflevering dit was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht ik ook aan, het gebeurde net iets te vaak waardoor het geen toeval meer kon zijn :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. ;)
Ja, want elk levend orgasme ervaart pijn maar dan op een ander manier dan dat wij dat doen. Bomen kan niet schreeuwen en huilen maar ze ervaren wel pijn.

Toegevoegd na 40 minuten:
Hahaha sorry ik bedoel organisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Orgasme, hahaha.. ik denk dat je organisme bedoelt? Maakt niet uit, die fout maak ik ook altijd. :')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahah
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoeiboei
Bomen hebben zeker een soort bewustzijn. Ze reageren op het voorhanden zijn van licht, voedsel, water, lucht en ruimte. Maar ze hebben niet de ervaringen van geluk/blijdschap of ongeluk/pijn die wij hebben. Dan zouden ze steeds ongelukkig zijn of pijn lijden als dieren hun bladeren of schors eten of een hol uithakken in hun stam.