is het de gemeente toegestaan foto's van jouw terras (na erf afscheiding te passeren) te maken zonder dat jouw toestemming is gevraagd?

Gemeente vindt ons terras een bijgebouw omdat er een schutting voor staat van 1.80 m hoog. Er is geen deur en aan de bovenkant is het ook open. staat zeker 4 meter van erfafscheiding. Ze hebben foto's gemaakt op dit terras terwijl ik geen toestemming heb gegeven. Ik zie mijn auto op de foto's staan en weet dus dat ik thuis was. De Gemeente wil dat we alles slopen en voor elke week dat het blijft staan 1.000 euro boete met max. 2000,= euro boete. Ze vorderen nu 2000 boete en hebben het niet meer over sloop. Mag de gemeente zomaar op mijn erf komen en foto's maken? welk art. BW kan mij helpen. Groet Ellen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.1K

Antwoorden (4)

Bouw en woning toezicht hebben opsporingsbevoegdheid naar illegaal bebouwen van grond of dat nu prive grond is of anders. In dat kader hebben ze toegang om bewijs materiaal te verzamelen.
12 jaar geleden
Ik denk dat je niet bij het BW moet zijn maar bij de plaatselijke bepalingen. Vraag een gesprek aan bij de gemeente en vraag over welke bepaling dit gaat. Dan kun je zelf zien of je de wet hebt overtreden of niet.
Dat ze op je erf komen om foto's te maken vind ik heel raar. Ik denk niet dat ze die bevoegdheid hebben. Je zou bij een wetswinkel kunnen vragen hoe dat zit.
Lastige kwestie. Als je rechtsbijstand hebt, kun je daar eens vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de gemeente nu de dwangsom invordert betekent waarschijnlijk dat je de termijn hebt laten verstrijken, terwijl het 'bouwwerk' er nog steeds staat. Als je ook de bezwaartermijn (wettelijk 6 weken) tegen de dwangsomaanschrijving hebt laten verstrijken staat die in rechte vast. Geen bezwaarschrift meer mogelijk zogezegd.
Invordering van de dwangsom is iets geheel anders dan vorderen (onder dreiging van een dwangsom) dat het bouwwerk verwijderd moet worden. Dat hoeven ze dus niet nogmaals te melden. Wees er op bedacht dat de gemeente nu ook zwaardere middelen kan gaan inzetten. Advies: breek de schutting af en/of zoek juridische bijstand.
12 jaar geleden
Mijn mening is deze:als je niets te verbergen hebt is het toch geen punt en misschien doen ze zelf wel ideeën op.Maar beleefdheid in acht genomen zouden ze het kunnen vragen