Wat gebeurt er met de kleur van pioenrozen als ze verbleken?

Als je roze pioenrozen koopt (bijvoorbeeld) dan zijn ze na een dag of vijf, zes wit. Hoe komt dat en waar gaat die kleur heen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.9K

Antwoorden (1)

Een plant/ bloem kan verschillende kleuren maken of combinaties er van, bepaalt door hun genen.
Daglicht heeft daar grote invloed op, maar ook temperatuur .
Een afgesneden bloem is eigenlijk een stervende bloem.
Dus een bloem waar het leven heel langzaam uit gaat.
Een bloem die net open is, ook aan de plant, is het mooiste van kleur, hierna zal hij langzaam verbleken, bij koude minder,( daarom staan de bloemen ook altijd in de koeling) bij warm weer sterker, of eigenlijk gaat hij bij warm weer sneller dood ( uitgebloeid)
Allerlei processen zorgen er voor dat er steeds minder kleur aangemaakt wordt en de bloem steeds fletser wordt
Licht speelt ook hier een rol , in het donker gaat het veel sneller, in het volle daglicht langzamer..