Kan graszaad te oud zijn zodat het niet meer ontkiemt?

Ik heb graszaad 'geplant' maar er is nog steeds niet gras, kan het zijn dat het te oud is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.7K

Antwoorden (5)

jazeker, ik heb een tijd terug graszaad gezaaid wat een paar jaar over datum was.
er kwamen maar twee miezerige sprietjes op.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je de grond dan wel eerst goed bemest voor je zaaide, en elke dag flink water gesproeid? Niet ontkiemen komt vaak omdat de grond te droog is.
Rieneke1
12 jaar geleden
niet bemest, maar wel verse potgrond genomen, en alles goed natgehouden.
het lag echt aan het zaad.
Normaal gesproken komt het toch nog wel uit maar het duurt misschien iets langer.Zorg ervoor dat het vochtig gehouden wordt en dat de vogels het niet komen weghalen.Want die laten de schilfers liggen maar eten de kiemcel op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jazeker! Ik heb het onlangs ook meegemaakt. Der kiemde niks meer! Ik heb 2 grote zakken weidezaad mogen weggooien. Koop er dus TE veel van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
onterechte min.
bedoeld wordt *ik* koop er teveel van, het is geen aanbevelig te veel te kopen toch?
ik schop je even naar de 100.
Kan welsar dan moet het wel een paar kaar oud zijn. Vlakke grond, gord verdeeld en niet zuinig zijn verdelen over je veld. Met hark een beetje onder werken. Niet op hoopjes harken. En nat houden en temperatuur moet + 15 graden zijn. Met 2 weken
Zie je dan het eerste resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle zaden dus ook graszaad kan zo oud worden dat het niet meer kiemt ,bij zaden zijn 2 dingen van belang ,de kiemkracht en de kiemenergie ,de kiem het vermogen om zo snel te kiemenkracht is het vermogen om te kiemen ,is het zaad wel vruchtbaar zo te zeggen en de kiemenergie is bepalend voor de snelheid waarmee het kiemt ,de kiemenergie neemt het snelste af ,waardoor zaad wat enkele jaren oud is vaak al zo langzaam kiemt dat de zaden verrotten voordat er een plantje is, op het moment dat de kiemkracht op is kan het zaad niet meer kiemen en is het zaad dood .