Wat voor een vogel is dit?

Ik zie 'm niet, maar hoor 'm wel, in de tuin. Ik denk dat het uit een nest komt, maar kan het niet vinden. Het is een hele hoge fluittoon, gedurende 2 a 3 seconden, die dalend (maar nog steeds hoog) uitdooft. Het is hoorbaar om de 5 seconden. Na een minuut of 5(?) is het daarna stil.

Hoewel vaag omschreven hoop ik toch op een antwoord.

Toegevoegd na 1 uur:
Hier een link naar de opname! Weet niet of dit op GV zo werkt, maar dat merk ik dan wel.....

http://dl.dropbox.com/u/1359844/welkevogel.mp3

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
12.9K
Rieneke1
12 jaar geleden
ik denk niet dat het uit een nest komt.
nestvogels kunnen zonodig heel hard krijsen, maar zuivere tonen komen er nog niet uit. woon je in een gebied waar halsbandparkieten voorkomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hier komen halsbandparkieten voor, maar dat is het niet volgens mij. Die herken ik wel (ook qua klank). Ik heb mn geluidsapparatuur klaarstaan en dan zal ik een linkje naar de opname posten....ws is het dan een grote tegenvaller en een doodgewoon "hupseflutsertje"
Rieneke1
12 jaar geleden
nou ja, dan weet je dat ook weer toch? :)

Het beste antwoord

Ik heb dit geluid ook al enige tijd als raadseltje in mijn hoofd zitten maar kom zonet van mijn tuin waar ik een Merel dit geluid 4x heb horen maken. Voor mij net zo'n verrassing maar het klopt echt. Een mannetjesmerel kwam tot 2x toe dichtbij me in een bessenstruik wat struinen en heeft beide keren 2x dit absurt hoge geluid gemaakt, goed te horen enzien dus dit moet m.i. kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou je zo op basis van deze omschrijving niet precies kunnen vertellen wat het is.

Hieronder een link naar een website met daarop van heel veel vogels de geluiden die ze maken.

Klik aan de linkerkant op de vogels die regelmatig in je tuin te vinden zijn en luister naar de geluiden. Wellicht dat je hem kunt vinden.

http://www.vogelvisie.nl/

(mocht je hem gevonden hebben, laat je het dan ook nog even weten?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel een heel uitgebreid overzicht.....ik denk echt dat dit een "nestgeluid" is en die staan er niet bij. Wel bedankt voor je reaktie - als ik het weet, laat ik het weten. Misschien ga ik wel een geluidsopname maken....
Een vink kan eindeloos zitten PIEIEIEIEIEIEIEPen, een hoge toon die iets daalt, met af en toe pauzes.
Hier hoor je een opname met wat variatie en de gewone zang, maar zoals die eerste piepen zijn, zo kan ie soms heel lang doorgaan:
http://77.167.75.191/geluid/vogel/vogel00058.mp3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw opname kan ik beluisteren, geweldig die techniek van tegenwoordig! Een buidelmees lijkt er veel op, hier bijvoorbeeld kan je dat horen: http://www.ratata.nl/vogels/mp3/63-Buidelmees.MP3
Amadea
12 jaar geleden
Ik denk dat het geluid van een keep is.