Er loopt een heel leger mieren in mijn composteerbak, is dat een goed teken?

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van zo'n compost ton voor in de tuin.

Nu stond erbij dat je er af en toe in moet prikken om wat lucht erin te laten.

toen ik er laatst met een stokje in zat te "peuteren" kwam er een hele kolonie mieren naar boven wandelen.

Ik weet dat mieren goed zijn voor de afbraak van van alles, maar ik dacht dat de afbraak in een compost bak door andere bodem dieren gebeurde.

Is dit dus juist goed of toch niet zo???

12 jaar geleden
in: Tuin
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!

Het beste antwoord

Ik denk dat het geen kwaad kan, op internet vond ik dit:
"Mieren staan niet echt bekend als afbraakorganismen. Toch spelen ze een belangrijke rol bij het opruimen van dierlijke en plantaardige resten. Mieren zijn echte zoetebekken die vlijtig werken en steeds op zoek zijn naar zoet energierijk voedsel. U vindt mierennesten in het drogere gedeelte van het vat. Wordt het nest verstoord? Dan zoekt de kolonie een ander onderkomen of ze gaat verloren. Wilt u geen last hebben van uitzwermende snoepers? Zet uw compostvat dan regelmatig om."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan geen kwaad, het betekend waarschijnlijk alleen dat er iets zoets op licht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de composthoop volzit met mieren is het beste er vanaf te blijven. Deze mieren houden de hoop lekker luchtig, zodat de pieren en bacterien genoeg zuurstof krijgen.