Kan plantenvoedsel (=voeding) voor 'bloeiende planten' ook gebruikt worden voor kamer-/moestuinplanten?

Het gaat om voeding uit een fles van een heel bekend merk. Doe ik iets verkeerd dit aan mijn niet bloeiende planten of net ontsproten plantjes te geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
11.3K

Het beste antwoord

De voor planten belangrijke meststoffen zijn uitermate ingewikkeld om hier zo maar even uit te leggen.
De meest bekende zijn stikstof, fosfor en kali.
je hebt een vloeibaar kunstmeststof in die fles voor bloeiende kamerplanten.
Maar in je moestuin zal je voornamelijk groene bladgroente en wortels en knol en bol gewassen verbouwen.
En daar kan je niet zo maar van alles bij gooien!
Stikstof b.v. is bedoelt voor gezond en mooi donkergroen blad, zoals andijvie, sla, spinazie enz.
Zou je deze meststof bij je radijs gooien, dan krijg je wel heel veel blad, maar geen of bijna geen radijsjes, maar spinazie zou niet zonder kunnen.
Zo heeft elke groente soort zijn voorkeur voor een bepaalde verhouding van de kunstmeststoffen.
Wil je van dat gedoe af en wil je een betere kwaliteit groente, gebruik dan geen kunstmest maar een organische meststof ( b.v. Culterra) , daar zitten ook sporenelementen in en organische stoffen die de bodem verbeteren.
Organische meststoffen zijn tegenwoordig ook vloeibaar te koop, dat werk sneller.
Iedere week wat in het gietwater.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, bedankt. Ik wist niet dat het zó ingewikkeld was. Ik zal gaan zoeken naar die organische (mest)stoffen... ha, dit laatste doet me aan mijn volgende vraag herinneren (is als ik dit bedenk, nog niet gesteld)

Andere antwoorden (3)

plantenvoeding bevat stikstof, fosfaat en kalium.
de verhoudingen daartussen verschillen iets bij voeding voor groene en voor bloeiende planten.
als je het helemaal perfect wil doen, dan hou je daar rekening mee.
echt nodig is dit echter niet, je doet zeker geen kwaad als je deze voeding gebruikt voor je groene planten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Okee, bedankt voor het inzicht over de samenstelling van de meststof!
Ik koop altijd de plantenvoeding bij de Lidl, en die is voor bloeiende planten. Mijn petunia's bloeien daar prachtig op.

Maar ook mijn kamerplanten en kruiden in de tuin varen er wel bij. Dus van het bekende merk kan het zeker geen kwaad. Als je ze maar niet "overvoerd".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel kort uit gelegd. Heb jij bloeiende kamer of perk planten dan geef je ze voeding voor de bloei. Wil je dat een plant die eigenlijk hoort te bloeien maar dat nu niet doet, wel weer gaat bloeien dan geef je hem ook voeding voor de bloei. Maar heb je gewone groene kamer of perk planten die ook gewoon groen blijven( er komen dan geen bloemen in) geef je ze voeding voor de groei.
Moestuin planten geef je gewoon gedroogde koemest korrels. Die strooi je gewoon uit op het land je schoffelt goed en je geeft water.
Heb je een te klein plantje wat eigenlijk ook hoort te bloeien maar wat zo zielig en iel is dat ie dat gewoon nog niet kan dan geef je m eerst voeding voor de groei en zodra hij goed qua formaat is( formaat bepaal je zelf en ligt ook een beetje aan de grootte van de pot) dan stop je met voeding voor de groei en geef je hem voeding voor de bloei. Hij stopt dan met groeien en gaat knoppen ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zijn koemest korrels eigenlijk kunstmest korrels?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Dat is echte gedroogde mest. In korrels geperst) en dat is te ruiken ook ).