Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen al die soorten zand?

Speelzand, straatzand, metselzand, ophoogzand.
Ik heb sinds kort een tuintje en moet daar een straatje leggen, zandbak maken en wat metselwerk verrichten.
Moet ik voor elke klus ander zand gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
22.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Speelzand is waterdoorlatend, valdempend en niet scherp.
Straatzand is ook waterdoorlatend, maar ophoogzand (voor o.a. een oprit) juist weer niet.
Metselzand wordt geselecteerd op de korrelgrootte die de sterkte van het cement bepalen.
Heb je eenvoudig, klein metselwerk, dan kun je daar gerust straatzand voor gebruiken. Moet je echter een muurtje metselen, dan zou ik daar toch maar speciaal metselzand voor aanschaffen. En voor de zandbak toch ook maar speelzand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de link.

Andere antwoorden (4)

Er zijn inderdaad erg veel verschillende soorten zand, en dat heeft te maken met de afmeting maar ook met de vorm van de korrel... Je zal verschillende soorten zand kunnen gebruiken voor verschillende klussen, maar er zijn mensen die hebben nagedacht over de verschillende korrels en bij welk gebruik die het best passen.
Nu zal je in jou voorbeeld prima het straatzand kunnen gebruiken voor een zandbak, maar dat zand is waarschijnlijk niet geschikt om mee te metselen.
En nu is zand nou niet echt de meest kostbare grondstof die er is, dus waarom zou je het risico nemen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om even aan te vullen op andere reactie`s die ook goed zijn: geel zand kun je bijv. ook gebruiken voor als je bijv een pad wil leggen in je tuin. vraag me niet waarom, maar weet het omdat ik heb zelf pas heb laten doen.

speelzand hoort bijv. in de zandbak voor kids. ze kunnen bijv.geen mul zand gebruiken om te spelen, dat zandksteel moet stevig blijven staan, en niet wegwaaien.

al dat zand heeft zijn eigen functie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het soort zand heeft te maken met de vorm van de zandkorrel. De ene vorm "kleeft" wat meer aan elkaar dan de andere. Zo is speelzand erg los, en kan je daarmee dus niet een straatje leggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste kun je voor iedere klus het meest geschikte zand gebruiken. Je zult zien,dan zal het uiteindelijke resultaat je veruit het meeste genoegdoening geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding