Hoe houd je pissebedden uit de bloembakken?

Ik vind het vieze beestjes.. en soms zitten er ineens een aantal pissebedden in de plantenbakken. Wat doe je daaraan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
7.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je weet, dat het familie is van de kreeft, vind je ze misschien iets minder vies.....zolang ze buiten blijven, mogen ze er zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha nee dan vind ik ze nog steeds vies...goed geprobeerd :-) als ze buiten zitten vind ik het ook nog niet eens zó erg. maar als ik plantjes water geef of potten verhuis dan ben ik bang dat ze op mijn handen gaan zitten...

Antwoorden (5)

een teentje knoflook in de aarde kan helpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pissebedden zijn nachtdiertjes die dood organisch matriaal eten, overdag vindt je ze op donkere vochtige plaatsen.
Echt last heb je er buiten niet van , zeker geen schade.
Je zou ze kunnen vangen met nat karton tussen de planten te leggen , daar verschuilen ze zich overdag in.
Nat karton of kranten in div. laagjes op elkaar stapelen.
Wat ook gaat stukken dakpan of stenen en ook altijd weer nat maken.
Na het vangen kan je ze in de tuin of elders weer loslaten.
Alleen zal je er nooit van af komen , iedere nacht zullen er weer nieuwe komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ed: huh..? nou lees ik net het linkje van oliebol en daar staat dit: Het is een mythe dat pissebedden zich enkel voeden met organisch afval. Ze leven weliswaar vooral van mos, schors, turf... in potgrond, maar ze kunnen ook heel wat schade veroorzaken aan je planten. Zo verstoort een verpulverd grondmengsel in eerste instantie de waterhuishouding. De drainage verloopt niet meer optimaal, waardoor de wortels kunnen rotten. In tweede instantie zullen pissebedden je planten zelf te lijf gaan. Ze eten van de wortels en de bladeren. Vooral de de jonge blaadjes vreten ze volledig op. vreemd verhaal he?
ik was er ook altijd van overtuigd dat ze geen schade aanrichten...ik heb ook nog geen schade gezien. niet van de pissebedden dan, wel van de bladluizen :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal nieuw voor me, nog nooit schade ondervonden van pissebedden, maar niet alles wat op google staat is waar, maar het zou kunnen.
Waarschijnlijk een extreme ervaring?
Als wij 3 weken geen eten hebben, wil je niet weten waaraan je dan begint te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las net in de link van oliebol, dat er schade was in de kas, niet er buiten,
Kasplanten zijn veel zachter dan buitenplanten en in een kas heb je veel vaker pissebedden dan buiten.
Dat er dan schade in de kas zou zijn is dan best mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij eten de pissebedden (af en toe) de aarbeien die door de slakken reeds aangevreten zijn...
Pissebedden kan je vangen door uitgeholde aardappelen, planken of vochtige zakken op de grond te leggen. Ze kruipen hieronder zodat je ze kan vangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een linkje over pissebed-bestrijding. Doe er je voordeel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn advies is laten zitten ze doen alleen goed en je hoeft er niet naar te kijken,en anders een paar kippen houden die zijn er dol op .