Waarom, dragen mijn aardbeien maar 1 keer vruchten?

dit is het 3de jaar al dat ze maar 1 keer bloeien, en zijn wel doordragers.
ik heb ze 3 jaar geleden verplant, en vorig jaar een aantal nieuwe bij geplant.
ga ze in het najaar weer verplanten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
9.4K

Het beste antwoord

Dropje ,ergens is er iets niet goed, want doordragende aardbeien, moeten nu de grootste groei en bloei geven, dus ook volop vruchten.
Of je hebt verkeerde planten en zijn het geen doorbloeiers, of er is iets anders aan de hand.
Misschien zit je op heel arme droge zandgrond, dan komt er vaak geen tweede bloei.
Aardbeien vragen voedzame , nooit uitdrogende grond.
Af en toe bijmesten met b.v. culterra, lekker door de grond mengen en daarna water geven.
Als ze slechts een keer te droog staan dan is de groei er uit en geven ze geen vruchten meer.
Het voorjaar is meestal veel koeler en vochtiger.
En eigenlijk voor aardbeien geschikter.
Maar op voedzame grond, met de juiste behanding is het nu volop plukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eddijst, verschilt dat aan de aardbeisoort? Ik had een goede oogst en heb nu veel uitlopers, maar geen enkele bloem of vrucht meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
drie jaar geleden de jonge planten verplant van de moederplant, deze waren zeker doordragers, maar misschien te droog dat zou kunnen.
mijn moestuin heb ik in die tijd ook verplaatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
domtic, dan heb je de gewone soort die alleen in het voorjaar aardbeien geeft. Er zijn ook soorten die nu voor de tweede keer vrucht geven en meestal weinig uitlopers.
Er zijn ook soorten die nu vruchten geven op de nieuwe uitlopers van dit jaar.
@dropje 3 jaar is al oud voor een aardbei, de blaadjes en vruchten worden veel kleiner.
De planten van een jaar geven de grootste vruchten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt Ed,ben ik helemaal met je eens.
eef
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bbedankt Ed. Moet ik daar nog wat mee doen, zodat ik volgend jaar weer (slakkenvrije en ander ongediertevije) aardbeien krijg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Augustus en september zijn prima maanden om nieuwe planten te zetten.
Met een fijnmazig aardbeien-net houd je ook de slakken tegen/buiten.
Zet wat meer planten dan je nodig hebt dan kan er altijd wat uitvallen succes.

Andere antwoorden (2)

Een kleine troost. Bij doordragers is de eerste oogst veel lekkerder dan de tweede oogst. Ze zijn niet alleen kleiner, maar ook minder zoet.

De aardbeien moet je niet alleen verplanten, maar ook verjongen. Dit doe je eens per twee a drie jaar.

Aarbeienplanten verjongen of stekken:
Tijdens het groeien ontwikkeld de aardbeiplant zijscheuten. Stop de wortels van de zijscheuten in de grond en zet de zijscheut vast, maar laat de zijscheuten wel aan de de moederplant zitten. Je kunt er ook voor kiezen om ze in potjes te laten wortelen zodat het verplanten makkelijker gaat, maar nodig is het niet. Laat maximaal 5 zijscheuten ontwikkelen tot nieuwe planten. Geef de zijscheuten voldoende water om de vorming van wortels te bevorderen.
Dit kun je het beste in het najaar, augustus/september, doen.

Vergeet ook niet om je aarbeienplanten af en toe mest te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste kun je ieder jaar nieuwe planten zetten,het 2e jaar wordt de dracht toch al minder.
belangrijke regel is dat de aarbeiplant voor 10 augustus gepoot woordt,om een mooie grote sterke plant te krijgen,en dat de wortels geen daglicht zien ,dus niet in de zon laten liggen,drogen heel snel uit,en dan hebben ze meer energie nodig om aan te slaan.
zet gewoon eens wat nieuwe stekken appart,voor de stekken het jaar erop,deze groeien net als de andere,maar als ze bloemen krijgen knip deze eruit,zodat dat de plant veel rangen krijgt,deze zijn dan weer geschikt voor het jaar erop om te poten.
je hebt dan nieuwe planten , van aardbeien die nog nooit vrucht hebben gedragen,en deze zijn sterker.
zo deden wij het vroeger,en wordt het nog steeds gedaan.