Heeft het nu nog zin om een moestuintje te beginnen?

Gisteren las ik over een boek van Alex Mitchell "Meiden in de moestuin." Momenteel denk ik erover om een stukje van mijn tuin daarvoor te bestemmen. Heb al wat zaadjes in een kweekbak staan (maar die komen niet op).

Mijn vraag is of het zin heeft om nu, half mei, nog te beginnen met een moestuintje? Het boek kwam nl. in februari uit. (Ik heb het nog niet gekocht, want ik begin te twijfelen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Je kunt altijd beginnen, bedenk ook : als je bijvoorbeeld sla of andere snelgroeiende dingen wilt zaaien, dan zaai je niet in 1 keer alle zaad, want dan zit je ineens et heel erg veel sla die je niet weggeknaagd krijgt. Dus zaai je een beetje zaad, paar weken later weer wat, enzovoorts.
Veel groentes hebben ook speciale soorten voor bijvoorbeeld herfstzaai (bijvoorbeeld andijvie en prei).
Gewoon beginnen, er zal vast weleens iets mislukken (ik ontdekte al snel hoeveel slakken ik in de tuin had en hoe dol die op sla zijn...), maar daar leer je van.
Ook kun je juist nu bij tuincentra kleine plantjes kopen, dus dan sla je het zaaistadium over en zit je precies in de goede tijd.
Veel plezier en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat kan zeker, dan zaai je nu voor augustus en wat later.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik nu ga zaaien levert het pas in augustus iets op? Oei, toch wat laat om te beginnen met zaaien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alles duurt zolang, tuinkers en radijs bijvoorbeeld gaat veel sneller.
het is nu juist een uitstekende tijd!
na ijsheiligen is de regel, en dat is nu.
veel plezier en succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Het is juist nu een goeie tijd om tuinbonen te planten. En tomaten, rucola en andere slasoorten, kruiden enz.

Toegevoegd na 23 uur:
Ik bedoel geen tuinbonen maar sperziebonen en snijbonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine correctie, voor tuinbonen is het te laat, je bedoelt denk ik sperziebonen, snijbonen, pronkbonen e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuinbonen kun je in februari al planten. De bonen die eddijst noemt, kun je pas na half mei planten, dus daar ben je keurig voor op tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad. Bedankt voor de correctie.
Je kan altijd beginnen met een moestuin. Je kan tot augustus, september nog dingen planten.
Zeker in mei en juni is er nog voldoende groenten om te planten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boontjes,peterselie,selder ,prei,tomaten andijvie tijm ...kun je nog gerust planten,nog niet te laat.
Het is een gezegde dat men pas na 15 mei boontjes mag beginnen planten,omdat men dan aanneemt dat er geen nachtvorst meer komt.
Veel succes ,ontspanning en gezondheid toegewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je. Het gaat mij meer om de vraag: nu pas gaan zaaien en nadat de zaadjes gaan ontkiemen, het dan niet te laat is om te gaan planten? Ik heb nog maar een paar soorten in een bakje die overigens niet willen ontkiemen. Zaaien gebeurt toch veel vroeger in het seizoen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zaaien betreft heb je inderdaad gelijk.Alhoewel dit nog kan voor enkele soorten,zoals peterselie,andijvie en bepaalde slasoorten.
Maar ik denk dat je het meeste plezier zal beleven ,omdat hetgeen je gezaaid hebt niet uitkomt , door op de markt kleine plantjes te kopen en te planten.
Bv tomaten...
De regel is plantjes op het land zetten na ijsheiligen, en dat is op 15 mei. Dat ivm met de mogelijkheid dat er nog nachtvorst kan komen en je plantjes bevriezen. Je kan ook groenteplantjes kopen bij een tuincentrum. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb nog geen plantjes, het gaat om het opkweken via zaadjes. Ik wil plantjes kopen het liefst vermijden omdat dat al gauw zo duur wordt.
Je kan nog ontzettend veel planten. Het snelt gaat het als je bij een tuincentrum al kleine plantjes koopt. Over 6 weken heb je sla, andijvie enzovoort.
Zelf opkweken is leuk, maar duurt veel langer met het risico dat het niet altijd wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zaadjes zitten nu sinds vandaag in de grond . Ik doe dat ieder jaar rond deze tijd. De maiz moet ik zelfs nog zaaien. En ik krijg ieder jaar gewoon groente. Dus het kan gewoon. Anders had ik geen prei en radijs gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat heeft nog zin hoor

wij zijn net verhuisd en heb net als jij een stuk van de tuin omgespit en bestemd voor groenten

de grond heb ik ook met paardenmest bemest

ik heb er maïs ingezet
en worteltjes , veldsla. bietjes. gezaaid

en op de markt kruiden en andere sla plantjes spitskool andijvie gekocht en dat doet het heel goed

zorg wel dat er geen katten in je tuin gaan poepen dat is niet zo goed voor je gezondheid en dat kan je voorkomen door koffiedrab neer te gooien of wat visgaas er over te spannen of andere draadjes

wij hebben honden dus bij ons komt er geen kat in de groententuin