K.a.s (Kalkammonsalpeter) in de plantentuin en onder de buxus??

Kan ik het kunstmest K.a.s. strooien in de plantentuin, en wat doet een buxus op K.a.s.??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Het beste antwoord

Als je toch mest geeft geef dan koemest kan je in korrels krijgen.Veel schade kan dit niet veroorzaken als je ergens teveel neergooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kalkammonsalpeter is een kunstmest waar voornamelijk kalk en stikstof in zit.
De Buxus is een liefhebber van kalk en met de stikstof kan hij mooie groene blaadjes maken.
Maar deze kunstmest is voor een leek erg moeilijk goed te verdelen, de mest is erg scherp en iets te veel mest en je planten zijn verbrand.
Dat zie je pas na weken en dan kan je er niets meer aan doen.

Geef je een goede organische mest, zoals culterra, dan kan je niets gebeuren en dan later e.v.t. extra kalk, moet wel een soort kalk zijn die je ook in de zomer kan strooien.
Zorg wel voordat je er aan begint, de grond rond de buxus goed nat te maken, niet maar wat sproeien, maar de slang er bij leggen tot het doornat is, pas hierna mesten.

Eigenlijk geldt het zelfde voor de rest van je tuin, komt nog bij, dat veel planten helemaal geen kalk mogen hebben en sommige zelfs liever ook geen stikstof.
Planten die voldoende groeien moet je trouwens helemaal geen mest geven, dan krijg je zwakke planten die slecht bloeien en snel omvallen.