Waarom maakt een specht gaten in een boom?

En is er een specifieke boom? En doet zowel het mannetje als het vrouwtje dit??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
18.1K

Het beste antwoord

Als een vrouwtjesspecht en een mannetjesspecht elkaar gevonden hebben, dan gaan ze een boom zoeken voor hun nest te bouwen. Het ‘koppel’ werkt samen aan dit nest. Met hun scherpe snavel hakken ze eerst een gat in de boom, namelijk een ‘vlieggat’, waardoor de vogels later dus de holle boom zullen verlaten. Vervolgens hakken ze verder naar beneden, zodat er als het ware een gang gevormd wordt. De onderkant van deze gang is breder dan de bovenkant. Onderin is de doorsnee het breedste, omdat hier plaats nodig is voor 4 tot 6 jongen. Dit deel van het nest wordt de ‘ketel’ genoemd. Het bouwen van zo’n nest duurt enkele weken. De eitjes leggen ze op de houtspaanders, die in de ketel overgebleven zijn. Aan nestmateriaal hebben de spechten dus geen behoefte. Men kan zeggen dat dit nest ongeveer 15 centimeter breed is en 45 centimeter diep. Dit kan echter wel verschillen van soort tot soort.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals gezegd halen spechten hun voedsel uit bomen en leven voornamelijk van insecten (en hun larven). Daarnaast eten ze ook wel noten, boomzaden of vruchten. In een strenge winter is het voor de specht wat moeilijker om aan eten te komen. Hij moet dan goed kunnen hakken in de boom om insecten te kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk en kompleet +

Andere antwoorden (3)

dat doen ze allebei ze halen insecten uit de boomschors hun eten dus
12 jaar geleden
Ze zoeken in dode boomstammen naar insecten om op te eten. Dat doen ze bij bomen die al wat langer dood zijn, en waar dus insecten 'ingetrokken' zijn. Ja, man en vrouw doen dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zoeken zo naar insecten enzo,, ze tikken eerst op de boom om te horen of er wat in zit, en dan pikken ze hèt eruit :D