Welke onbegrijpelijke dingen heb je wel eens in je tuin meegemaakt?

Ineens staat hij er, een hele mooie plant, nooit eerder gezien. Waar komt hij nou vandaan?
Tussen alle rode rozen zit ineens een oranje.
Er zit opeens een groot gat in de boom.wie doet dat nou?
De mooie boom die opa geplant heeft is ineens dood.
Een mooie plant die je al heel lang wilde hebben staat ineens in je tuin, vanzelf!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je uitverkoren bent. Jij maakt bovengemiddeld vaak onverklaarbare zaken mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fireeyedboy, inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je hem wel geplant, maar begin je gewoon vergeetachtig te worden! (Geintje, hoor!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grrrrrrrrrr.......

Het beste antwoord

Mijn vader was boswachter en daarnaast boer, wij woonden helemaal midden in de natuur. De bewoonde wereld was heel ver weg en het was zalig!!
Maar ondanks mijn vaders link naar de ruige natuur(het bos was all around ons) had hij een zeer nette, echt immens grote aangelegde tuin.
Ik mopperde daar altijd over, vond het jammer dat het allemaal zo precies moest zijn. Vaak hielp ik hem in die tuin, en dan wisselden we alle denkbare info over de tuin. Van hem heb ik alles geleerd over de planten, de bomen, de gewassen, de vogels. In onze tuin groeide tegen een van de muren van het huis een klimroos. Een prachtige klimroos, elk jaar vol met de meest prachtige rozen en roosjes. een lust voor het oog! Ik was er elke keer weer weg van en mijn vader kon die roos niet temmen. Hij groeide geheel op eigen wijze.
In mijn puberteit kregen mijn vader en ik ruzie en dat duurde een hele tijd. Ik verliet Nederland en ging ergens anders wonen, ik woonde op vele prachtige plekken met even zovele prachtige tuinen. En altijd dacht ik aan de klimroos.
Aan mijn vader en aan de klimroos. Toen mijn eerste kind werd geboren kregen we weer kontakt, moeizaam, maar toch. Ik had een tuin in Nederland nu en vroeg hem om stekjes, speciaal van de klimroos. Ik kreeg een stukje klimroos en de klimroos gedijde nooit,maar bleef altijd net een beetje bloeien. Maar niet van harte. Bij elke verhuizing(heel veel) nam ik de roos mee(inmiddels in een pot, naar het buitenland). Pappa stierf in 1998 en toen kon ik toevallig de klimroos een meer definitief plekje geven.
Het jaar dat we hem hebben begraven begon de klimroos te bloeien als nooit tevoren, en ik werd er soms helemaal kriebelig van net als hij vroeger, hij kwam op alle denkbare plekken tevoorschijn tot groot ongenoegen van de buren.
Nu ben ik net verhuisd en ik heb de roos meegenomen in een pot, want we hebben hier geen tuin. Ik zag op tegen de verhuizing naar dit overigens prachtige appartement. De roos deed 2 maanden niets, op pappa's sterfdag kwam hij met een wat mij betreft totaal uitgedroogde knop tot leven en daar was een prachtige roos. Dag pappa, daar ben je weer, dacht ik, ook hier kun ook je wonen, gelukkig maar.....De klimroos bloeit overigens nog steeds onwaarschijnlijk vol en heftig bij mijn ouderlijk huis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kan je met een roos veel meemaken!!
Prachtig verhaal.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees zuinig op de roos!!

Andere antwoorden (15)

Wat ik niet begrijp is dat iedereen radijsjes kan zaaien maar dat ik slechts loof van anderhalve meter heb staan met, in plaas van radijsjes, iets eronder hangend wat lijkt op een pukkel.... tje. Maar dat is vast niet helemaal wat je bedoeld; ik heb geen "hans-Klok-momenten" in mijn tuin, wél in mijn huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De klimmende winde. Wordt elk jaar zo'n 2 m hoog. Bloeit altijd, maar de bloemen verdwijnen tussen de klimop waar de klimmende winde tussendoor groeit.

Dit jaar: de klimmende winde weigert te groeien. De plantjes zijn zo'n 20 cm hoog. Maar bloeien dat ze doen! En omdat zo laag nauwelijks klimopbladeren zijn, kun je die bloemen nog prachtig zien ook!

Maar waar dat nu aan ligt...?

Toegevoegd na 2 minuten:
De tomaten. Begin juni buiten gezet, toen er (behalve de kiembladeren) twee echte bladeren aanzaten. Normaal groeien tomaten prima, als ik er steeds 1 of 2 jaar tussen laat waarin ik geen tomaten kweek. Als ik dan weer wel tomaten kweek, doen ze het super - ik heb eens een plant gehad van ruim 3 m hoog.

Dit jaar ook weer begin juni buiten gezet. De plantjes zijn sindsdien, ahum, twee keer zo groot geworden: ze hebben nu vier echte bladeren in plaats van twee. Verder gebeurt er helemaal niets.

Waar dat nu aan ligt...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je een dwergsoort die niet klimt.
Dit jaar is zeer groeizaam dus ze zullen eerder hoger dan anders worden en zeker niet lager.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, op het pakje staat dat ze hoog zouden moeten worden. Frappant is dat noch de klimmende windes, noch de tomaten wensen te groeien. Die staan trouwens dicht bij elkaar, ze verdragen elkaar goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien het verkeerde zaad in het pakje of het goede zaad in het verkeerde pakje.
Dat tomaten niet willen groeien is vrijwel altijd een te kort aan vocht en voeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, uitermate arme zandgrond (zeg maar: stofgrond), en een lakse Rota die hoopt dat de buurman zijn tuin zoveel water geeft, dat Rota's tomaatjes er ook iets van meekrijgen.
wij hadden bielzen in de tuin.
opeens zagen we er gaatjes invallen.
rot dachten wij. maar toen manlief met een bijl die dingen uit de grond wou hgaan kapot hakken kwam een muizen moeder om het hoekje kijken. hij liet zijn bijl vallen en keek in het grootste gaatje waar een nestje zat ahhh.
we hebben gewacht met slopen tot de fam vertrokken was. maar dat die muis precies om het hoekje keek toen hij wou gaan slopen vind ik altijd nog vertederend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor dit mooie en vertederende verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha waar doe jij +1 dan hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt ie +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Heeft een uurtje geduurd, maar die +1 heb je nu alsnog te pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu ga ik kijken of ik niet in mijn bed lig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Ik had het boek Miracles van Stuart Wilde gelezen. Dat boek gaat erover dat je je eigen miracles kan bestellen bij het universum. Dat wilde ik wel eens uitproberen en een paar weken lang heb ik geprobeerd een berkeboompje te manifesteren precies in het midden van een vierkant perkje.
Het is warempel ook nog gelukt. Een paar maanden later kwam er een op, en ook precies op de gewenste plek.

Vooral het feit dat het precies op die plek is, vind ik onbegrijpelijk.
Een paar tuinen verder staat een grote berkeboom, dus dat er 1 opkomt in m'n tuin verbaast me verder niet. Alleen dat het precies op de gewenste plek is, vind ik vrij frappant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toeval of geluk?
Nog maar eens proberen?
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mja, heb het nog een keer geprobeerd, maar die palmboom wil maar niet lukken.
dit jaar bloeien mijn hortesia,s niet ,volop in het blad,maar in 2 grote struiken slechts een bloem?normaal zitten ze ieder jaar vol bloemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien te sterk gesnoeit?
Of de bloemknoppen zijn bevroren in de afgelopen koude winter.
Een heleboel. Ging bijvoorbeeld drie weken op vakantie, kom terug en er staat een joekel van een klimplant (3 meter hoog) tegen de schutting aan met gele bloemen als een courgette. Weet nog niet wat het is (behalve een leuke verrassing)
Maar het meest verbaas ik mij over mijn bramen. Ik heb al meerdere malen een doornloze braam geplant . Die doet het dan jaren uitstekend. Verwijder keurig de uitgebloeide takken en wordt beloond met kilo's bramen. Na een aantal jaren staat de braam er prachtig bij. Heb tientallen potten verzameld voor de jam en dan drogen de vruchten uit en sterft de plant. Ik kon hiervoor geen oorzaak vinden.
Ik heb op dezelfde plek weer een braam geplant, die deed het weer jaren fantastisch, maar ook deze braam ging op dezelfde manier na een jaar of vijf dood. Nu staat er weer een braam. Dit jaar geeft hij voor het eerst vrucht, maar hoe zal het met deze braam aflopen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Ruth, terug van vakantie, tuin een zooitje?Je geheimzinnige klimplant is zeer waarschijnlijk een sierkallabas, over een week of 3 weet je het, dan komen de vruchten.
Dat van die bramen komt veel voor.
Na een jaar of 5 zijn de planten uitgeput en worden dan ziek, egenlijk moet je iedere 3 jaar een nieuwe zetten, dan heb je al een nieuwe braam als de ander dood gaat.
Er zijn tegenwoordig veel soorten, probeer ook eens een anderen.
Goede vakantie gehad?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er viel erg veel regen, maar ondanks dat toch wel lekker gewandeld, gelezen en genoten van de prachtige natuur in Wales (waarschijnlijk is die zo prachtig omdat het zoveel regent).
Het meest onbegrijpelijke dat ik ooit heb mee gemaakt is dat een hovenier geen vijver wou aanleggen op mijn balkon...

Maar even serieus...

Het meest vreemde is dat ik op een maandag ochtend thuis kwam en dat mijn voortuintje geheel onkruid vrij was gemaakt door een gefrustreerde hovenier die dacht dat hij op het juiste adres aan het werk was. Kon hem nog net op tijd weerhouden om een 60 jaar oude eik om te hakken...

En dat terwijl mijn tuintje zo mooi groen was met brandnetels die zeker 1,20 hoog waren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kwam op een mooie zomernacht thuis van een avondje stappen en ging nog even in de tuin zitten. Daar hoorde ik vreemde geluiden, het leek wel het geluid van borden die tegen elkaar werden getikt, met daar tussendoor een soort gepuf. Ik ben toen de zaklantaarn gaan halen en in het felle licht van die lamp zag ik de 2 schildpadden van m'n ouders (jaja het is lang geleden) met elkaar de liefde bedrijven!
Ik heb ze verder maar met rust gelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit jij s''nachts in de tuin?
leuk verhaaltje +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een mooie zomernacht is wel!
Helaas heb ik geen tuin maar wel bloembakken. Ik heb er gewone tuinaarde in gedaan en planten geplant. Eerst trok ik alles wat ik voor onkruid aanzag uit, maar nu heb ik het laten staan. Ben beloond met een fline bos lobelia. Voor 1 bak had ik niet zo gauw een plant en die is nu in beslag genomen door verscheidene pollen kamille. Tussen de tegels van mijn terras en de muur van het huis is een grote pol lavendel verschenen plus een struik waarvan ik de naam niet weet. Hij heeft nu kattestaart-achtige bloemen in het wit. Ik zie ze in andermans tuinen ook in verschillende tinten paars. En last but not least is er aan de andere kant van het huis tussen de tegels en de muur naast mijn voordeur een klimop gaan groeien, met kleine blaadjes. Die draagt nu schattige kleine paarse bloemetjes. Verder zijn er nog een hele zooi andere planten in m'n bakken opgekomen die ik niet gezaaid heb maar omdat ze nog geen bloemen hebben weet ik niet wat 't wordt. Elke dag ervaar ik weer een nieuw wonder.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kattestaart achtige plant is waarschijnlijk een witte vlinderstruik, die komen bij voorkeur op tussen de tegels.
Het andere plantje met die schattige bloempjes is misschien muurleeuwenbekje. verders een leuk verhaal.
+1
zondag
14 jaar geleden
Dank je wel. Ik ben gek op die planten van me en kan echt niet zonder. Ga twee keer per dag kijken hoe ze groeien. Nee, die met de paarse bloemetjes is volgens mij echt klimop, maar dan met kleine blaadjes. Hij heeft al heel lange ranken van minstens een halve meter, die hij netjes links en rechts langs de muur heeft uitgespreid. Er komt daar nauwelijks zon en ook geen regen vanwege de uitstekende gallerij van de eerste etage,maar dat vind hij kennelijk best. Waar vind ik een foto van de vlinderstruik? (heb pas 2 maanden 'n computer en dus nog 'n digibeet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan geen klimop Hedera helix zijn deze bloei niet in het eerste jaar heeft groen gele bloemen en het blad verandert van vorm voor hij gaar bloeien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even vlinderstruik intypen op google en op zoek drukken.
Muurleeuwenbekje heeft kleine klimopachtige blaadjes.
Gewone klimop geeft pas na jaren bloemenen en zeker niet paars.
onbegrijpelike dingen in mijn tuin?nee die heb ik nog nooit nooit meegemaakt,wel dingen die voor de meeste mensen als curieus betekend zouden worden maar die voor mij toch verklaarbaar bleken,zoals een mutatie van een hibiscus waarvan de lila bloemen veranderde in witte,of het plotseling veschijnen van een aronskelk waar er nog nooit een had gestaan (door goedkope potgrod te gebruiken die niet doorvroren was).Onbegrijpelijk bestaat in mijn ogen niet,als ik het niet begrijp is dat een tekortkoming van mij maar er zijn nog zoveel mensen die meer weten dan ik zodat er altijd wel iemanfd is die het begrijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon midden in de natuur en er is maar weinig wat mij nog kan verrassen, maar één gebeurtenis heeft toch wel een vette indruk achtergelaten op me.
Midden op een zomerse dag sta ik in de tuin, nou ja in een natuurlijke bossage meer, een door mij geplante klimroos te geleiden die in een boom moet gaan groeien. Ik hoor wat geritsel, en merk op dat het een ander ritme heeft dan het geritsel van merels en lijsters die droog blad wegwippen op zoek naar insecten. Ik ben dus direct op mijn hoede en blijf stokstijf staan, alleen mijn ogen bewegend om te zien wat er zich afspeelt. Zie ik een jonge das naderen, met zijn neus tegen de grond gedrukt.
Hij komt al scharrelend regelrecht op me af, en ziet me dus niet omdat zijn blik naar de grond was gericht. Hij stond met zijn voorpootjes óp mijn schoen en merkte toen pas de ongewone situatie op. De das keek omhoog en bleef een seconde of wat omhoog kijken om de voor hem volstrekt nieuwe ontdekking te taxeren. Direct heeft zijn instinct hem natuurlijk een alarmsignaal gegeven en was hij binnen een oogwenk uit mijn zicht verdwenen.
(voor de stadsmensen onder ons, een das is een nachtdier en uitermate schuw; Ik heb járen geleden een dassenburcht in een belendend bosperceel ontdekt, nadat ik s'nachts een volwassen das had zien rondscharrelen in mijn tuin, maar in al die tijd heb ik er nooit meer een gezien, tot op die middag dan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een geweldige ontmoeting met deze das!
Op ons balkon stond een, door de vorige bewoner achtergelaten, rozenstruikje. Leek hartstikke dood, geen knop meer aan...
mijn vriend (met absoluut geen groene vingers :-) ) ontfermde zich meteen over de roos. Water gegeven en op een mooi plekje neergezet. Ondanks dat ik de roos al afgeschreven had bloeide hij helemaal op!!Mooie dieprode bloemen kwamen eruit. De roos heeft nog 2 dipjes gehad. Toen leek die weer dood. Maar het is echt mijn vriend zijn 'kindje' geworden en hij kan de roos steeds weer opknappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus niet jij maar hij heeft een kindje.
+1
Mijn tuin ligt midden in het bos op de stuwwal bij Nijmegen. Een heel jonge merel, vers uit het nest, was vlak bij de rand van de vijver en dreigde er in te vallen. We zijn met z'n tweeën bezig om dat te voorkomen als we gepiep achter ons horen.
In de vijver dobbert een geel eendenkuikentje.
Heel vreemd, want we hebben in al die jaren dat we hier wonen nog nooit een eend in onze tuin gezien. En nu zwemt er een kuikentje, zonder moedereend of andere kuikentjes in de buurt.
Dan eist het mereljong opnieuw onze aandacht op en als we een halve minuut later weer omkijken is het kuiken net zo plotseling verdwenen als dat die verschenen was.
Onbegrijpelijk. Er was hoegenaamd geen oeverbegroeiing waar het kon zitten. Er ligt een groot grasveld om de vijver. Het beestje was nog te klein om te kunnen vliegen.
Het was een raadsel waar hij vandaan kwam en ook waar hij gebleven was.
Gelukkig hebben we het allebei gezien, anders zou je aan jezelf gaan twijfelen. We hebben het er nog wel eens over, maar het blijft een wonderlijke zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kip, die in een keer een haan is geworden!! Deze kip liep los, zowel in de tuin van de buren als mijn tuin, legde af en toe her en der eieren. Op een gegeven moment geen eieren meer, maar goed het was dan ook een oude kip. Op een gegeven moment werden mijn vriend en ik standaard in de ochtend gewekt door hanegekraai. Boos dat we waren, wie in deze buurt heeft er een haan aangeschaft!! Bleek het onze kip te zijn, elke ochtend sprong hij op een tuinstoel en begon te kraaien. Op internet gezocht en het bleek waar te kunnen zijn, een kip wordt een haan (qua gedrag dan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een merkwaardig voorval heb ik dit voorjaar in mijn tuin meegemaakt. Najaar 2007 kreeg ik van mijn buurman een scheut van een bananenboom. Deze liet ik in mijn serre overwinteren. In het voorjaar plante ik hem in een zonnig plekje in de tuin,en hij groeide uit tot een plant van twee meter vijftig hoog. Te groot om in de serre te laten overwinteren. Ik besloot om de stam goed in te pakken om hem tegen de vorst te beschermen. Maar helaas de zeer strenge vorst van vorige winter heeft hij niet overleefd. Na de vorst periode in het vroege voorjaar heb ik de geheel verrotte plant tot 40 centimeter diep uitgegraven. Gelukkig had ik de herfst een scheut van de plant afgestoken, en heb deze in mei buiten geplant. Nou komt de clou: begin Juni ging ik een week op vakantie. Thuis gekomen liep ik door de tuin en zag ik tot mijn stomme verbazing op de plaats waar ik de totaal verrotte bananeboom had uitgegraven twee nieuwe scheuten uitkomen. Inmiddels zijn die al uitgegroeid tot bijna 2 meter hoog