Ijsheiligen is het verstandig om je daaraan te houden ?

Gezien het feit,dat het momenteel erg zomers weer is vroeg ik mezelf af..of het beter is te wachten met diverse plantjes,bloembolletjes in de tuin te poten. Nu hoor ik diverse mensen hier zeggen,dat het niet goed is,want de ijsheiligen is nog ( lang ) niet geweest. Aangezien het tot zeker eind van de(ze) maand April 2011 (inclusief Koninginnedag) zo warm blijft,begin ik toch te twijfelen. Mijn vraag / stelling is : Om op de juiste manier in de tuin te poten móet je wachten tot ná de ijsheilgen. Graag goed onderbouwde antwoorden eventueel mét uitleg ,waarom wél,waarom niet doen .Ik heb deze vraag op maar 3 dagen gezet,want ik wil snel weten,wat het beste is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Dat de vorstgrens bij ijsheiligen ligt is flauwekul. Hoe later je in het jaar komt hoe kleiner de kans op nachtvorst, want dat het hierom gaat is duidelijk. Dan vriest het op waarnemingshoogte weliswaar al lang niet meer, maar kan het vlak boven de grond nog een paar graden vriezen, dit kan ook nog ruim na ijsheiligen gebeuren. Er zijn junimaanden waarin het is voorgekomen. De meeste bloembolletjes kunnen trouwens best wel een nachtje (deel van de nacht) wat vorst overleven. Er zijn zelfs groentesoorten (bv spruitjes) die na nachtvorst lekkerder smaken. Ik zou zeggen, in mei kun je gerust je tuin verfraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je wilt graag een goed onderbouwd antwoord maar welbeschouwd is die er niet in dit geval. Eenjarigen planten voor IJsheiligen is gewoon een gok, en jij bent degene die het risico draagt dus aan jou de beslissing.

Hier staan al wat eenjarigen, maar die staan bij mij meestal in een pot in plaats van tussen de vaste planten in het perk. Dat vind ik zelf een goede oplossing want als het toch gaat vriezen kan ik die potten gewoon weer naar binnen tillen.
Dat geldt trouwens ook voor de planten die in de winter binnen hebben overwinterd zoals mijn bougainvillea.

IJsheiligen is trouwens geen garantie op geen nachtvorst, zelfs in juni kan het nog vriezen, maar die kans is natuurlijk heel erg klein.
En als ik nu zo naar dit weer kijk denk ik ook dat de kans dat we nog vorst krijgen heel erg klein is.
Maar een garantie is er niet.

Wel doen: omdat je de gok wel wilt wagen. En gaat het toch vriezen dan neem je je verlies of je neemt maatregelen zoals uitgraven of afdekken met noppenfolie.

Niet doen: omdat je liever het zekere voor het onzekere neemt en een hoop gedoe of kosten wilt besparen en nog wel even een half maandje kunt wachten met de eenjarigen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees nog even deze wiki en bereken je kansen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vorst_aan_de_grond

En vergeet niet te genieten van het mooie weer! Ook zonder eenjarigen is de tuin nu een feest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dikke plus!
Het kan tot eind mei nog wel vriezen, sterker, ik heb ooit in juni nog natte sneeuw gezien (ja, in Nederland).
Bedenk: dit hele warme weer is ook niet ideaal om te planten.
En bedenk ook: nachtvorst en nachtvorst is twee, mijn zaaigoed staat op tafels op een beschut terras op het zuiden zo ongeveer tegen m'n huis aan, dan moet het flink gaan vriezen wil dat nog echt schade oplopen.
Wil je dingen planten op een winderige noordkant dan zou ik veel meer oppassen.
Dus kijk hoe je tuin ligt, en of de wind er vrij spel heeft of dat er veel beschutting is. En kijk waar je woont, in het noordoosten en oosten kan de temperatuur toch nog verraderlijk laag zakken.
Als je grote planten wilt neerzetten, kun je ze als er vorst dreigt ook nog een beetje inpakken met bijvoorbeeld lappen, dat beschermt ook.