Boomschors (decoratief vanuit een tuincentrum).. Is dat geschikt als bodem in een voortuin ?

Persoonlijk vind ik het heel mooi en natuurlijk staan als extra border tussen het terras en plantenborder.
Waarover ik twijfel is of het gaat rotten als er worteldoek onder zit.
Iemand ervaring daarmee ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

Dat is geen probleem, de worteldoek laat water door en de boomschors verteerd uiteindelijk.
Hier en daar op een schaduwplekje kan het wat langer nat blijven en ietsje gaan rotten maar daar zie je niets van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boomschors, decoratief komt uit Frankrijk van een den die daar groeit, het is chocoladekleurig en zijn meer stukjes en brokjes.
Deze schors gaat erg lang mee( 5 jaar of meer)
Een nadeel je kunt er slecht over lopen, of je moet de fijne kwaliteit nemen, maar die is niet overal te koop.
Meer geschikt en veel goedkoper is de gemalen boomschors uit eigen land, dit zijn meer platte stukjes die de grond prima af sluiten tegen onkruidgroei en verdroging.
Ik heb hier al 30 jaar zeer goede ervaring mee,( ben hovenier) tussen struiken en op paden 10 cm. dik en in de border 6 cm. dik, gaat dan ongeveer 5 a 6 jaar mee.
Doe er geen worteldoek onder, heeft geen enkele zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de echte goede boomschors wilt hebben dan moet je eens de Belgische grens oversteken en eens naar een Avebe winkel gaan (een soort Boerenbond). Hier is de boomschors in verschillende maten verkrijgbaar. Kost iets meer maar dan heb je ook kwaliteit.