Hoeveel compost heb je nodig voor een stuk tuin van ca. 600 m2?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.1K

Het beste antwoord

Wat versta je onder compost?

De compost die in zakken te koop zijn er waar mest aan is toegevoegd.

De compost die over blijft na het verkomposterings proces van G.F.T. afval?

De compost die je zelf hebt gemaakt van groente en tuinafval?

De eerste in de zakken moet je zien als bemesting en bodemverbetering, komt nog bij de inhoud van de zakken ( 60 of 80 l.) en het merk, er staat op deze zakken wat er in zit aan voeding en wat je nodig hebt per vierkante meter.

De tweede , vercomposteerd g.f.t. dan zou ik minstens een 3 cm. dik doen, dat is op 600 m2. 18 kuub of wel 200 kruiwagens!
Gebruik je zelfgemaakte compost, waar aanzienlijk minder voeding in zit, dan moet je denken aan 30 kuub.
Komt nog bij, dat compost nog verder gaat verteren en er na een paar jaar niet zo veel meer van over is, wel wordt je grond hierdoor aanzienlijk beter!

Toegevoegd na 29 minuten:
Wat je beter kunt doen, koop koop twee vrachtautos met tuinturf , daar zit dan wel geen mest in, maar dat kan je terplaatse toevoegen.
Tuinturf is wat er overblijft na het verteren van organisch afval, dat verteert vrijwel niet verder en heb je na jaren nog steeds in je grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja een goede, wordt de grond niet te zuur, je hebt niets verteld over je grond en waarom je wel zo veel compost wil hebben.
heb je klei, kalkrijk zand, zuur zand, turf, enz. wat voor een grond?
Wat wil je er mee bereiken?
of wil je gewoon mesten en welke planten/ groente wil je er laten groeien, wist je dat de meeste tuinplanten helemaal geen mest hoeven te hebben?
Tuinturf, niet te verwarren met turfmolm, maakt de grond vrijwel niet zuurder, het is de basis voor de potgrond.
En in potgrond groeien vrijwel alle planten.

Andere antwoorden (2)

Wat wil je met je tuin doen want compost alleen is niet verstandig.Je kan het wel mengen door de bestaande tuin dat bevordert de structuur van de grond (voeding) maar alleen compost moet je niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het mengt met mest ed op de bestaande tuin is het prima.Als je nieuw aanlegt moet je niet alleen compost gebruiken maar mengen met de grond die er al ligt .Dus kan heel goed,maar hoeveel je nodig hebt ? En graag gedaan hopelijk heb je er toch wat aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook bemeste tuinaarde dat samen met compost is ok.En zeker op zandgrond zou ik dat doen.Als je dan ook nog koemest korrel erbij strooit komt het vast goed ( hoeft niet kan)Moet je wel goed mengen dus zandgrond met de rest.Veel tuin plezier!!
Als je een tuin hebt waarin je groenten wilt verbouwen dan heb je minimaal 3 grote aanhangers stalmest nodig. Je moet rekening houden dat bepaalde gewassen geen stalmest verdragen, bijv. bonen en peulvruchten.
Heb je de mest nodig voor een bloementuin dan kun je het beste stalmest mengen met potgrond en dit in de grond werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niets beters dan vercomposteerde vaste stalmest, van koeien natuurlijk...+1