Is kattenpoep schadelijk voor je gezondheid?

Onlangs ben ik begonnen met het aanleggen van een groententuin. Toen ik vandaag bezig was met het wieden van het onkruid, zei mijn buurman dat ik NIET uit mijn tuin kon eten.

Er lopen veel katten in mijn tuin rond en die poepen ook in mijn tuin.

Volgens de buurman is de kattenpoep giftig voor mensen en kan ik dus niet de gekweekte groente opeten.

Ik vind geregeld kattenpoep in de tuin.

Ik weet dat kattenpoep schadelijk kan zijn voor zwangere vrouwen. Ivm toxoplasmose. Op dit moment ben ik zwanger, maar ik tuinier met handschoenen aan. Als ik klaar ben in de tuin, was ik veelvuldig en grondig mijn handen.

Kan ik de katten weren uit mijn tuin door koffieprut tussen de planten te strooien. Katten houden niet van koffieprut. Als het tussen hun poten komt, en zij gaan aan hun poten likken dan vinden zij de koffie niet lekker (of is dit een groot fabel).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6K

Het beste antwoord

Je kunt bijvoorbeeld wormbesmettingen oplopen door kattenpoep.
http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/59190-ongedierte-in-de-tuin-simpele-maatregelen.html#2 geeft tips hoe je kunt voorkomen dat ze in je tuin blijven poepen:
"* Zet een paar citroenplanten op de plaats waar ze regelmatig poepen of strooi daar wat koffieprut.
* Grofmazig gaas over de grond spannen.
* Plaats een reigerschrik: te koop in een tuincentrum.
* Kattenschrik of tijgerpoep, maar de geur daarvan is wel erg hevig: te koop in een tuincentrum."

Een tuinsproeier met een bewegingsmelder helpt ook, maar dat vraagt wel een investering.
Koffiedik en peper schijnen niet goed te helpen. Minstens 2,5 cm cacaodoppen strooien helpt wel (en kan ook helpen tegen andere dieren die je planten willen opeten).

Hier: http://www.fan.tv/forum/forum_posts.asp?TID=119&PN=2 meldt iemand: "laats gezien in engels tuinprogamma een nat/gebruikt theezakje doordrenken met een sterk geurende etherische olie zoals munt of eucaliptus enz. een kuiltje graven naast de planten die je wilt beschermen theezakje erin leggen en licht bedekken met wat aarde . weet niet of het werkt"

Er staan meer tips in, van hele dubieuze (glasscherven) tot zeker niet werkende zoals wijnruit planten (Ruta graveolens) - ik had een bak van dat spul staan en dat was zo ongeveer de wijkkattenbak...

Dus zelf een beetje experimenteren. Ik vrees, gezien de grote hoeveelheid tips die je her en der tegenkomt, dat er geen gouden tip is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Van kattenpoep kan je Toxoplasmose krijgen. Ik weet alleen, dat een zwangere vrouw daarom geen kattenbak mag schoonmaken. Of het ook in je kropjes sla gaat zitten weet ik niet. Er komen vast nog heel wat andere antwoorden.

http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/Toxoplasmose/index.jsp#index_4
Ivana
13 jaar geleden
nou katten hebben weleens ziektes of parasieten die eitjes leggen en als je die poep dan opeet als het aan bijv. een worteltje zit kan je het ook krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had veelvuldig last van katten.... Cacaodoppen gestrooid tussen de planten en weg waren ze....en t staat nog leuk ook. Katten zoeken rulle aarde om te piesen en poepen, zorg voor voldoende beplanting en strooi de rest met cacaodoppen zodat ze lekker bij de eigenaar van de kat in de tuin hun behoefte doen en niet bij jou.