Wie kan mij wat handige dingen vertellen over geneeskrachtige planten?

Ik vind t interessant om me daarin te verdiepen, welke planten welke werkingen hebben, en hoe je ze kunt gebruiken. Oa recepten voor thee ofzo

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Amadea
13 jaar geleden
Daar zijn hele boeken mee volgeschreven. Kan je het niet wat beperken?

Antwoorden (7)

Planten met een geneeskrachtige werking

Brandnetel: Reiniger, versterker, osteoperose, betere doorbloeding, opruiming van gifstoffen goed voor de spijsvertering het stimuleert de darmen en pancreas, helpt bij diarree met slijmvorming. Urinewegen: stimuleert de nieren en helpt bij blaasontsteking. Bij plastabletten niet geven.
Ook stimuleert het de melkproductie bij de zogende voedsters.
Gebruik de jonge toppen en de bladeren, of laat ze drogen en geef ze dan, er is ook brandnetelhooi te koop.

Duizendblad: reguliert de nierfunctie (blaasontsteking) kan helpen om blaas en nierstenen te verwijderen, beschermt de lever tegen giftige stoffen. stimuleert de spijsvertering, helpt ook bij gebrek aan eetlust, diarree, spijsverteringstoornissen en koorts. (zonder de bloem) Let op! niet aan drachtige voedsters geven!!

Paardebloemblad: spijsverteringsproblemen zowel bij een verstopping van de darmen als bij diarree, urinewegen, vochtafdrijver, lever, galstenen, stimuleert de galafvoer, reuma en jicht. Ik heb ook ergens gelezen dat het zou helpen bij waterbuik het is een vochtafdrijver dus baat het niet dan schaad het ook niet. Tevens bevorderd het ook de melkproductie bij zogende voedsters.

Weegbree: darmfunctie regulerend en goed voor de slijmvliezen.

Zevenblad: urinebevorderend (geven zonder de bloem)

Klein Hoefblad: beperkt geven, voorkomt trommelzucht

Ananassap: vers sap kan helpen bij een verstopping door haren in de maag het sap lost de haren op

Er is hier heel veel over te vinden. Zie volgende linkjes:

Toegevoegd na 4 minuten:
(Op deze vind je heel erg veel, ook m.b.t. thee: http://blog.seniorennet.be/kruidenhoekje/archief.php?ID=31 )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cannabis: Wekt eetlust op, remt pijn, kalmeerd, helpt tegen slaaploosheid etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uit plantenextract gewonnen Bach-bloesem-therapie geeft veel informatie over de werking van verschillende planten.
Naast het gebruik voor volwassenen, wordt dit ook veel gebruikt voor kinderen en dieren.
Met behulp van Bach-bloesem heb ik mijn hond van een aangeboren angst afgeholpen.

Misschien is het leuk om ook deze site te bekijken:

http://www.bach-bloesems.nl/healing_herbs
http://www.bachvoordieren.nl/index.html
Ivana
13 jaar geleden
Longkruid- weegbreethee;

Vermeng 30 gr. longkruid met 20 gr. smalle weegbree(blad). Breng water aan de kook (½ l. op 4 theel kruiden)
Na 10 min. zeven en dan 1 theel honing erbij.
Longkruid heeft een verzachtende werking en kan ook ontsteking van de slijmvliezen tegengaan.

Kamille-tijmstoombad;

2 eetl. kamillebloemetjes samen met 2 eetl. tijm overgieten met kokend water, 10 min. laten trekken.
In een kom gieten en de dampen inademen.
Dit stomen verzacht de pijn en remt de hoestprikkel.

Astmathee;

Tijm bevat etherische oliën die helpen tegen kramp en infecties. Vermeng 50 gr. tijm, 20 gr. zonnedauw, 30 gr. majoraan en 50 gr. meesterwortel. Breng s'ochtends water aan de kook en giet het over een deel van het mengsel ( 2 theel kruiden op 1 kop water) Zeven en over de dag verdeeld 5-7 koppen drinken.

Saliekompres;

Salie heeft een ontstekingsremmende werking en droogt, anders dan kamille, de huid niet uit. Een sliekompres wordt aanbevolen bij oververmoeide ogen en bindvliesonsteking. Neem 1 eetl salie en giet ¼ l. kokend water erover. Laat 10 min. trekken. zeven en wattenschijfjes of een doek erin drenken. Leg op de gesloten ogen. Is trouwens ook erg goed om rimpelvorming tegen te gaan.

Vrouwenmantel-muntthee;

Wie een migraineaanval voelt opkomen, kan de hoofdpijn met deze thee wellicht voorkomen.
Meng 40 gr. vrouwenmantel en 20 gr. muntblad, doe het bij 1 l. water, breng aan de kook en laat 20 min. koken.
Pan van het vuur, 10 min. trekken en zeven. Meeen een kop drinken. Naar behoefte kan je er meer drinken.

Lavendelolie;

Rits de bloempjes van gedroogde of verse lavendeltakjes en doe ze in een kom. Giet er ½ l. olijfolie of zoete amandelolie bij en laat het mengsel op een zonnige , warme plek 3 dagen trekken. Giet het dan door een koffiefilter in een glazen flesje. Voor een eterkere geur alles herhalen met de gefilterde olie en nieuwe bloempjes.
Een massage met lavendelolie is weldadig voor lichaam en geest. Je huid wordt er zijdezacht van en de geur doet ontspannen. Wanneer je sport en voor en na het trainen je lichaam ermee insmeert, voorkom je verrekkingen en spierpijn.
amc
13 jaar geleden
Wat je moet weten over geneeskrachtige kruiden.
Allereerst moet je toch wel wat kennis hebben van je eigen lichaam.
Als je hoofdpijn hebt, weet je alleen maar dat je hoofdpijn hebt, maar niet de reden van die hoofdpijn.
Zo maar wat innemen tegen hoofdpijn is dus niet veel anders dan zo maar een gokje.
Last van stress, kan wel 10 verschillende oorzaken hebben.
Pijn in je buik dus ook en noem het allemaal maar op.
Heel vaak gaan bepaalde klachten, samen met andere klachten.
b.v. als je last hebt van je gal, dan heb je meestal ook last van een zere nek, hoofdpijn, misselijk zijn, duizelig, pijn aan de linker slaap, maag en darm klachten, geen eetlust.
Er zo maar een van deze klachten er uit halen en daar kruidenthee voor gaan drinken, haalt niet veel uit, pas als je weet dat het van je gal afkomstig is, kan je gericht daar iets voor innemen/ drinken.
Bij last van je gal is het eten van paardebloem blaadjes erg goed, nog beter is thee trekken van de paardebloemwortel, of regelmatig kauwen op deze wortel.
Dan komt er nog iets belangrijks bij kijken, sommige geneeskruiden zijn zeer giftig, sommige een klein beetje en anderen, zoals de paardebloem wortel helemaal niet.
koop er een goed boek over, die zijn er veel tegenwoordig en ga veel op internet lezen.
Pas erg op als je zelf gaat experimenteren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele dikke plus!
Dat valt niet in de beperkte ruimte van een antwoord te verwerken.

En als ik jouw was zou ik enige voorzichtigheid in acht nemen.
Je kunt wel het een en ander in beperkte mate toepassen maar je weet van veel kruiden niet genoeg af om er veilig mee om te gaan.
Er zitten planten tussen die echt specifiek in een bepaalde dosering moeten worden voorgeschreven (hetzij in theevorm of als tinctuur). En bovendien bestaan er ook nog eens giftige die op andere juist onschuldige lijken. Je wilt toch niet op je geweten hebben dat je je eigen of iemand ander's gezondheid op het spel zet en schade toebrengt?

Kruidengeneeskunde ofwel fytotherapie is een 3 jarige vakopleiding die je niet 'effe' in een GV-antwoordje kunt proppen... ;)

Voor meer informatie kun je je wenden tot Het Kruidenrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist Bas!
+1
Wat mijn voorgangers al hebben gezegt, dat je erg moet uitkijken met kruiden, dat klopt, en niet alleen maar omdat ze giftig kunnen zijn.
Veel kruiden worden afgeraden om te gebruiken bij bepaalde klachten, omdat het eerder schadelijk is, in die gevallen.
En het kan zijn dat jij of iemand anders iets onder de leden hebt, waarvan je je niet eens bewust bent.

Ik noem effe een paar voorbeelden.

bv, zuring, mag je niet gebruiken als je nierstenen hebt.
zuurbes, mag je niet gebruiken als je zwanger bent.
zoethoutwortel, heeft een hele lange lijst, niet gebruiken bij, niet bij zwangerschap, niet bij nierproblemen, ontsteking aan de ingewanden, stress, suikerziekte,ziekte van méniére, depressie, en breekt kalium af.

Zo zie je maar, dat iets wat er heel onschuldig uitziet, schadelijk kan zijn.
Zo heb ik een heel boek vol staan met kruiden met codes, waarbij je de bepaalde kruiden niet mag gebruiken bij bepaalde klachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist! boeken kopen en veel lezen/ vragen!
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++