Hoe kan ik het onkruid genaamd hanenpoot effectief bestijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
15.2K

Antwoorden (6)

Dat is een kwestie van wie het het langste volhoud, met Roundup spuiten elke keer als er weer een hanepoot boven komt.
Het is heel hardnekkig maar je kunt de strijd winnen. Roundup op de plantjes spuiten en die nemen het op naar de wortels, zo gaan ze dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hanepoot of zevenblad, is een van de meest hardnekkige soort onkruid.
Het groeit vooral in de wortels van andere planten.
In de grond vormen ze lange witte vlezige wortels en ieder stukje wat in de grond blijft zitten, vormt weer een nieuwe plant, dus kom je er nooit meer helemaal van af.
Iedere week even een rondje doen om het er uit te trekken en wil je spuiten, pas dan heel goed op, alles wat je raakt, gaat ook dood!ook je tuinplanten!
Het blad aanstippen met een kwastje, gaat nog het beste, maar ook dan kan je nog schade krijgen aan je tuinplanten.
Goed bijhouden dan blijft het beheersbaar en je niet te druk maken als er hier en daar nog wat staat.
Maak niet de fout te gaan graven naar de wortels, hierdoor wordt de grond nog geschikter voor de groei van zevenblad en zal het alleen maar nog harder gaan groeien.
Door het er telkens uit te trekken, put je de wortels die in de grond achterblijven op den duur wel uit en gaat het steeds minder snel groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik ken dit soort resultaten, maar wil de vraagsteller geen valse hoop geven.
Ken ook veel gevallen van ondeskundigheid, dat de mensen maar even gingen spuiten met round -up, was een klein beetje wind, dus een deel van de vaste planten dood en ook van die dode vegen in het gazon, vooral dat gras is voor de rest van het seisoen gewoon dood.
Zelfs met aanstippen van de plant met pure round-up, wat heel goed kan werken, kan het nog mis gaan.
Nog erger onkruid is het heremoes, dat neemt geen spuitvloeistof op, dus komt het niet in de plant/ wortels zelf, maar met azijn gaat dat weer wel goed.
flyingcrow
13 jaar geleden
Bedankt voor de azijntip voor het heermoes!
flyingcrow
13 jaar geleden
Het is inderdaad een geduldkwestie van steeds verwijderen,en ik heb inderdaad veel tuinen gezien die met roundup (ondeskundig), behandeld zijn.Jammer Eddijst dat ik een reactie niet kan plussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is goed zo, bedankt.
Mischien zijn er in jou vrienden-familie en kennissenkring mensen die geen hekel hebben aan onkruid wieden ,die zou je kunnen vragen zo nu en dan te helpen.
13 jaar geleden
De enige manier om van dit onkruid af te komen is om het met een spitriek omhoog te werken en het daarna uit het zand te rapen en het op te bergen in een vuilniszak en het later af te voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In klei werkt dat niet ;p
Deze plant weghalen vergt geduld ,dus steeds weghalen niet schoffelen maar eruit trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het vochtig weer is en de grond is mals, de wortels er uittrekken en in de kliko, breek de wortel af groeit hij gewoon verder, dus regelmatig wortels trekken
als je roundup spuit kost een vermogen en geen resultaat
dus de handen uit de mouwen