Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik zomaar een vijver plaatsen?

Ik wil graag een vijver in mijn tuin, zonder vissen. Kan ik dan zomaar een vijver plaatsen of moet ik nog iets doen voor het water?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
829

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een goede vijver moet voldoen aan een aantal voorwaarden.
Een ondiep gedeelte van 30 cm.diep.
Een in verhouding groot diep gedeelte van 80 cm. diep.
Ruim voldoende echte zuurstofplanten.
Voldoende zonlicht.
Een hardheid van het water van een G.H van min. 8
Wat drijf en moerasplanten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Als je hier allemaal goed aan gewerkt hebt, komen er vanzelf allerlei dieren op af. Waterdieren, insecten en vogeltjes.
Het wordt op deze manier een bijdrage aan de natuur en voor jezelf een bezienswaardigheid. Dus zelfs al stop je er eigenhandig geen vissen in, dan nog breidt de natuur zichzelf uit in jouw tuin.
Je krijgt op deze wijze een drie-dimensionale tuin en dat is een zichtbare vergroting.
@Eddijst, weer een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker geen vissen er in doen, dan verlies je weer veel natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik doe er ook geen vissen in. Maar vissen horen toch ook bij de natuur? Of zie ik dat verkeerd?
Ivana
13 jaar geleden
Ik had twee kopvoorns in mijn vijver. Na een jaar of vijf waren het complete roofvissen. "Eigen-ogig" gezien dat ze een tjiftjaf en een jonge pimpelmees onder water trokken. Geen redden meer aan. Ook salamanders en kikkers bleven weg en ze verzwolgen natuurlijk alle kleine en grote insecten die zich op het water bevonden.
Succes met je vijver, geniet ervan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja kroelie, zeker in de natuur zijn ook vissen in het water, maar hebben de vissen zelf veel mee ruimte, in een vijver kunnen ze alleen maar rondjes zwemmem en onderweg vreten ze alle kikkervisje, larfjes, torretjes op, die kunnen ook niet wegvluchten in een vijver, in de vrije natuur wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivena, dat is wel een bijzonder verhaal, dat je vissen vogeltjes op aten!!
Maar ik geloof je zeker, kopvoorns, zijn eigenlijk roofvissen en in een betrekkelijk kleine vijver komen ze natuurlijk geen enkel visje tegen, alleen heel klein spul, dus is een vogeltje, tegen hun de natuur in, toch een lekker hapje, maar het blijft zeer bijzonder.

Andere antwoorden (3)

Je moet om het water wat zuiver te houden er wel waterplanten in plaatsen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'zomaar' en vijver plaatsen is niet mogelijk.
wat wil je met de vijver? als het puur om het water te doen is kan je het overal plaatsen, dan maakt het niet uit.

wil je geen alg en geen soort van moeras, maar mooi helder water dan lijkt het me verstandig om me wat verder in de materie te verdiepen.

bij de link meer info over de mogelijkheden en tips hierbij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag zomaar een vijver in je tuin graven hoor. Hou je er wel rekening mee dat je zonder vissen een muggenplaag kunt verwachten?
En dat groene kikkers een verschrikkelijke herrie kunnen maken in het voorjaar?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding