Hoe kan ik kraaien weg jagen?

2 spreeuwen zijn sinds een week bezig met het maken van een nest in een boom in onze achtertuin.
Nu worden ze meerdere malen lastig gevallen en aangevallen door een grote groep met kraaien.
Nu vraag ik me af of ik de kraaien weg kan houden van die kleine spreeuwen, zodat die vredig aan hun nestje kunnen werken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb jarenlang als vakantiebaantje spreeuwen verjaagd in de kersenboomgaard, dus ik ga je niet helpen om de spreeuw te redden...;)

Antwoorden (10)

Met een luchtbuks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
werkt wel, HET IS ALEEN ZIELIG!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kraaien genoeg!
Kraaien gaan gewoon niet weg! Als je er een schiet en in het zicht laat liggen voor een week, dan komen ze nooit meer terug...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
werkt wel, HET IS ALEEN ZIELIG!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, het is absoluut geen diervriendelijke oplossing
Misschien moet je de natuur, hoe hard dit ook klinkt!, zijn gang laten gaan....De plek van het nest is blijkbaar niet goed gekozen, dus je spreeuwen kunnen beter nú verhuizen, dan dat straks de jonge vogeltjes door de kraaien geroofd worden! Zéker als ze, onhandig en naief, beginnen uit te vliegen : ik zie dit ieder jaar aan de baby-pimpelmeesjes, die meekomen met de ouders om op m'n voederplank te ontbijten : ze zitten met verbaasde koppies onschuldig te zijn, en zouden een heel gemakkelijke prooi zijn voor een jagende vogel!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat niet lukken, denk ik, zonder de rigoureuze maatregelen van de antwoorders hierboven. En of je zoiets moet willen is voor mij geen vraag: nee dus.
Dit is de natuur, zo gaan de zaken. Het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buks is de beste oplossing. Kraaien terroriseren elke vogel in de buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn het geen kraaien maar kauwtjes.
maar wat kan je daar nu aan doen, toch niets zeker, de spreeuwen zijn zelf niet zo slim geweest een ander plekje te zoeken, dat zijn de schuldigen.
En dan maar afschieten?
Zoals sommige zeggen, ja dan moet je ook de eksters maar afschieten en de vlaamse gaaien die halen ook nesten leeg en oh ja, de reigers want die vreten de vijvers leeg en ook de meeuwen die schijten het wasgoed onder en natuurlijk de haan van de buren met zijn eeuwige gekukel en de turkse tortelduiven, want de beginnen heel vroeg in de ochtend al met hun gekoer, daar wordt je gek van, dus blijven alleen over drie mussen, 4 koolmeesjes en twee spreeuwen, die nu zo vredig aan hun nestje werken, ach!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dikke plus ed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ik woon niet in een flat 3 hoog, maar aan de rand van een klein zeeuws dorpje, waar ik een natuurpark heb gemaakt en een vijvercentrum.
Zie mijn andere reactie bij jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo is het! + (voor de vraagsteller) het zijn waarschijnlijk kauwtjes omdat kraaien in kleine groepjes van 2 of 3 leven
Wij gingen wel eens naar buiten om met 2 plankjes plots tegen elkaar aan te slaan (klinkt als een schot van een buks). Kraaien zijn echter slim genoeg om op een gegeven moment op te merken dat er verder niets ergs gebeurt, dus het zal niet werken op lange termijn (lees: meer dan 2 dagen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou een zwarte vuilniszak op kunnen hangen. ze zien het voor een dode aan en gaan weg. wat echter beter is, is een andere veilige plek aan te bieden. bijvoorbeeld een holletje of een plankje onder de dakrand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de kauwtjes weer verschijnen ga je naar buiten en je klapt 'n keer in de handen. Ze vliegen dan verschrikt weg. Als je dit enkele keren of enkele dagen volhoudt komen ze niet meer terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met een vogelverschrikker