Waar zijn de muggen ?

Naast de hitte en de wespen is het één van mijn grootste ergernissen van de zomer : muggen. En precies op het moment dat de lucht voldoende afgekoeld is zodat het ECHT lekker wordt om buiten te zitten, komen die krengen in groten getale op je af.

Maar de laatste drie avonden heb ik tot ver na twaalven zelfs met blote schouders en benen buiten kunnen zitten en...niet één mug. Niet geprikt, maar ook niet gehoord of gezien. Ook in de tent dit weekend : geen mug.

Ik ben er niet echt rouwig om natuurlijk, maar vraag het me wel af. Waar zijn dit jaar de muggen gebleven ?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik merk dat mensen het erg vreemd vinden omdat ze zelf nog wel last van muggen hebben, maar ik bedoel het écht serieus. Ben zelfs expres onder de lamp gaan zitten waar ik normaliter helemaal lekgeprikt wordt, maar niks. Ook mijn gezelschap heeft niet één bultje gevonden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.3K

Het beste antwoord

Muggen vroeg in het seisoen, zijn overwinterd, maar het heeft nogal gevroren deze winter en dat heeft misschien geholpen. ( minder muggen)
De muggen die de winter overleeft hebben, hebben nu eitjes gelegd in het water en daaruit komen nu spoedig weer nieuwe muggen.
Maar hoe beter het met onze waterkwaliteit gaat hoe minder muggen'.
Hoe meer kikkers, vissen , salamanders en vogels hoe minder muggen.
Maar september is nog ver weg, we zullen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou dan van meerdere kanten hoopgevend zijn.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Friesland heeft het minder gevroren, is dat de verklaring waarom er hier nog ruim voldoende aanwezig zijn?
Ik wil ze overigens met alle plezier naar het zuiden sturen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogen de grens niet over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent weer grappig :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik soe kerkt sizze. Do meist se bij mij wol ophelje. Dan he wij der ien paar minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede verklaring ! Inmiddels heb ik overigens de eerste alweer gezien (nog niet geprikt ), dus helemaal uitgestorven zijn ze niet, lol. (Die hoop had ik ook niet hoor). Maar inderdaad de late vorst na het mooie weer dit jaar ; dikke kans dat het daaraan ligt. Zo hebben we ook al een jaar of vijf geen echt wespenjaar meer gehad na de laatste keer, toen we de winter min of meer hadden overgeslagen.

Andere antwoorden (11)

nou ik weet niet waar jij woont maar ik heb net de schade opgemeten.
14 muggebeten
4 op mijn zoon
46 op mijn man.
hoe bedoel je waar zijn de muggen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn dan zeker op vakantie gegaan naar ons :-)
ze zitten hier namelijk nog wel hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker bloed?:)
Bij mij in huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb me ook al afgevraagd hoe het komt dat er tot nu toe zo weinig muggen zijn (hier in Hilversum).

In februari heb ik er meerdere doodgemaakt. Daarna niets meer. Eergisteren wel een, in huis.

Nu vliegt er hier een in de computerkamer. Ik hoop haar nog te vangen.

Maar al met al zijn het er wezenlijk minder dan in voorgaande jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe actief muggen zijn hanfgt af van tijdstip van de avond en weertype.
Ben afgelopen vrijdagavond werkelijk opgegeten door de muggen. (zie goeievraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/gaan-muggensteken-avond-nadat-gestoken.150960), maar toen was het ook klam vochtig weer ( moest vanwege de regen zelfs naar binnen).
Muggen worden vooral actief tijdens de avondschemering als het warm vochtig weer is en het ook bijna windstil is.
Dus je boft: Het weer is nu minder drukkend; er is meer wind; en bovendien zijn de muggen het meest actief tijdens de avondschemering. Geniet ervan, want de muggen kunnen, in ieder geval bij mij, soms een lekker avondje buitenzitten goed vergallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben er zelf ook zeer blij om, dat ik dit jaar maar één mug geplet heb, niet dat ik een mug niet raken kan, dat is door de ervaring van jaren geen probleem meer, nee, ik kan dit jaar zelf ook rustig buiten zitten en ook binnen geen muggen-last.

Hopelijk blijft dit ook zo................
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waar je woont, maar hier in het oosten is het duidelijk mugloos.

Muggen hebben water nodig om zich voort te kunnen planten. In het oosten van het land waar relatief weinig stilstaand water is, is afhankelijk van regelmatige neerslag voor het ontwikkelen van grote hoeveelheden muggen. Gezien de lange droge periode in het begin van het jaar, is de basis populatie voor grote zwermen niet tot stand gekomen, waar we nu de vruchten van vangen.
Echter, de laatste weken is de regen weer wat regelmatiger geweest; Ik verwacht dat de muggendichtheid weer gaat toenemen de komende weken, als het weer ietwat wisselvallig blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar de muggen zijn? Op mijn slaapkamer.
Heb er gisteren één dood gemept. De rest (vijf stuks) weigerde naar de begrafenis te vliegen, dus die heb ik met een stofzuiger vervoert.

Ik woon in het oosten van het land (niet ver van Markelo Marleen) en hier zijn dus wel muggen (helaas).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn Kamer!!!!!!!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijkbaar woon je in Markelo?
Haha, ik dus ook. En ook aanmerkelijk minder muggen EN vliegen dan vorig jaar. Ik vermoed dat na de wijzen, nu ook de muggen uit het oosten zijn vertrokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, woon zelf nog iets oostelijker (Enschede) , maar het viel me dus op dat het daar (en in Lemerlerveld, iets verder naar boven) ook beduidend minder was dan in andere jaren.
Vorig jaar hadden we aanzienlijk minder last van muggen dan dit jaar. maar misschien kwam dat ook omdat we een zwaluwennest aan het huis hadden hangen. Het kan met de verschillende vorst periodes te maken hebben van deze winter. Een winter met verschillende vorst periodes met daartussen dooi zorgt er voor dat er al weer beesten uit hun winterslaap komen en daarna weer bevriezen.
Maar wees gerust, ze komen vast weer terug.
Geniet er van zolang het kan.