Ik heb een appelboom(Goudrenet), maar durf de appels niet te eten. Waar kan ik appel laten testen om te zien of er geen schadelijke stoffen inzitten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lik er eens aan
(aan het binenste niet de schil)

Het beste antwoord

Als jij de boom/appels niet hebt bespoten kunnen er eigenlijk geen kwalijke stoffen inzitten. Sterker nog ze zijn waarschijnlijk gezonder dan de appels die je in de winkel haalt.
Of je moet het idee hebben dat de grond vervuild is, maar dan heb je nog een heel ander probleem.

Je zou eens contact op kunnen nemen met TNO, die kunnen je misschien wel verder helpen aan adressen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit moeten lekkere bio-appels zijn(want onbespoten?)
fremar
13 jaar geleden
in je andere vraag had je het over een asbestplaat die je in je sloot hebt gevonden.
asbest is schadelijk als er deeltjes vrijkomen die je vervolgens inademt.
deze appels kan je gewoon eten, daar heeft de asbest geen invloed op.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ik zie in je profiel dat je uit Zaandam komt. Zaanstad staat erom bekend dat de bodem op verschillende plaatsen verontreinigd is, door de jarenlange industriële geschiedenis.

Het lijkt me verstandig om bij de gemeente te informeren in hoeverre er verontreiniging bekend is in jouw wijk en of het veilig is om groente en fruit uit eigen tuin te eten.

Nog een tip: eet geen goudreinetten, maar bak er een appeltaart van!
bamibal
13 jaar geleden
als je zo'n appelboom hebt weet je toch wat je bij de verzorging hebt toegevoegd, dat staat op de etiketten van de bestrijdingsmiddelen en of meststoffen die hebt gebruikt

heerlijke appel voor in de appeltaart of appelbol