Is er een seizoen voor de teek, of komen ze in ieder jaargetijde voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.8K

Het beste antwoord

In het voorjaar en in de zomer neemt het aantal teken explosief toe. Helaas zijn de teken in Nederland steeds beter bestand tegen temperatuursverschillen en dus onze winter, door de import van teken uit andere landen. Die nemen wij als reiziger (onbewust) mee op onszelf, onze kleding of onze huisdieren
Waar je vroeger bijna geen tekenbeet opliep in de winter, gaat dat tegenwoordig helaas niet meer op. Kortom, jezelf en je huisdier het jaar rond beschermen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

teken komen in elk jaargetijde voor.
teken (en beten) kunnen ook in koude periodes voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teken zijn er het hele jaar door. Zodra de temperatuur boven de 8 tot 10 °C komt, kunnen ze actief worden. Soms zelfs al als het warmer is dan 5 °C. De meeste mensen worden gebeten in de periode van maart tot en met oktober.
Amadea
13 jaar geleden
Larven, nimfen en volwassen teken zijn doorgaans actief van maart tot eind oktober, met een piek in het voorjaar en het najaar. Mens en dier lopen het hele tekenseizoen risico om te worden gebeten. In de winter zijn teken niet actief. Alle stadia kunnen de winter overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze komen in elk jaargetijde voor, mijn kat had er begin januari al een :-( Waarschijnlijk was er al een egel uit winterslaap in de tuin.
Maar in de zomer komen ze het meest voor en/of zijn ze actiefst.
Het grootste probleem van teken is dat ze besmet kunnen zijn met Borrelia, een parasiet die ziekte van Lyme kan veroorzaken.
"De overdracht van de Borrelia parasiet door een teek kan plaatsvinden op elk moment dat de teek actief is. In Nederland is dit meestal van mei t/m september, met een piek in mei/juni, wanneer de nimfen het meest actief zijn."
http://www.natuurkalender.nl/toepassingen/teken/risico.asp
Tegelijkertijd zie je hier dat de eerste waarneming al op 9 januari is doorgegeven: http://www.natuurkalender.nl/toepassingen/teken/teken_wn.asp , en in eerdere jaren zijn er ook al vroege meldingen.

"In Nederland wordt de schapenteek gevonden in bos- en duingebieden, vooral waar gemengd loofbos of dennenbos aanwezig is. De teek wordt ook gevonden in stadsparken."

Op die site vind je ook adviezen hoe je je kunt beschermen tegen tekenbeten, wat je moet doen als je toch gebeten bent, en waar je daarna op moet letten.
Overigens: als je een teek binnen 24 uur verwijdert, is de kans op besmetting niet heel groot. Daarom na het struinen door de natuur, altijd goed inspecteren of je geen ongewenste bezoekers hebt.
Ik heb zelf een tekentang van Byebites, met aan 1 kant een piincetachtig grijpertje waarmee je teken kunt vangen, en aan de andere kant een heel handig ding waarmee je volgezogen teken erg makkelijk verwijdert, zie hier: http://www.byebites.nl/fjc_images/171.as_o_tekenpincet.jpg (verkrijgbaar bij de drogist).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele jaar.
Maar ze lijken in de zomer veel vaker voor te komen omdat mensen dan vaak met blote armen en/of benen door hoog gras gaan lopen of door de bossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de weekend editie van de krant stond dat teken vanaf 5 graden weer actief op zoek gaan naar bloed.
Het is een fabel dat ze zich uit bomen laten valken, Ze zitten op de grond. Gezien de temperatuur nu weer wat vaker boven de 5 graden komt moet je nu dus waakzamer zijn.
Ze zijn weer in opmars!!