Welke paddestoelen en schimmels horen bij een Plantaan te leven?

Er zitten bij mijn boom die ik voor school volg geen paddestoelen of schimmels, hoe kan dat?

Toegevoegd na 2 uur:
Plataan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Het beste antwoord

Een Planaan heeft een enorme groeikracht en heeft daarom nooit zieke of dode wortels.
Heel veel paddestoelen leven van rottend organisch materiaal, dat is dus niet zo maar te vinden rondom een planaan.
Dan zijn er nog soorten paddestoelen, die parasitair leven , dus op levende takken/ wortels/ hout, maar op de Planaan komt deze zo ver ik weet, niet voor.
Dan zijn er nog soorten die leven in symbiose met de boom, maar ook daar ken ik geen soorten van.

Toegevoegd na 3 uur:
Planaan, moet natuurlijk zijn plataan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus dat schimmels pas zichtbaar worden als ze vruchtlichamen (zwammen) vormen. Dit kan bij sommige soorten wel 10 jaar duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat de boom een plataan was en niet plantaan of planaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plataan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, Plataan, sorry voor het foutje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GertB de korstmossen zijn algen die in symbiose leven met een schimmel, ze kunnen niet zonder elkaar leven, maar doen de boom niets, want de alg zorgt met zijn groene delen, voor de voeding van de schimmel.
Een andere schimmelziekte komt inderdaad voor op het jonge blad van de Plataan, vooral in een koud, donker, nat voorjaar, zoals vorig voorjaar, was deze schimmel heel erg actief.
Maar de vraag gaat, zover ik het begrijp, over schimmels en/ of paddestoelen rondom de boom.
In de grond dus.