Op mijn pas aangeplante appelbomen komt er een witte pluis met daaronder een kleverige rode stof .wat is dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.6K

Antwoorden (4)

Dat is witziekte (is een schimmel) en wellicht is dat andere appelbloedluis... of rode spint, dat kan ook, maar dat zit aan de onderkant van de bladeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is bloedluis!!

Toegevoegd op 24-06-2009 22:00:38
hier staat er van alles over
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een busje pyrethrum-spray en je stoutste dromen komen uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een appelboom in een slechte conditie is , door omstandigheden, wordt zijn weerstand steeds slechter en kunnen er allerlei ziektes en plagen komen.
Bijna altijd zit de oorzaak in de grond zelf.
Een plantgat voor een appelboom moet toch wel 1m. bij 1m. zijn en 50 tot 60 cm diep.
Zit daaronder nog een storende laag (niet waterdoorlatend), dan moet het plantgat nog dieper.
Bijna altijd is het plantgat veel te klein en wordt het boompje in een te klein gat gepropt.
Na het plaatsen van de appelboom moet het plantgat gevuld worden met voedzame, losse grond.
Soms echter, loopt het plantgat vol met water (onder de grond) en rotten de wortels.
De appelboom wordt hierna vatbaar voor bloedluis.
Maar misschien is de plaats ook gewoon al te nat.
Probeer dus altijd te achterhalen wat de oorzaak is. De bloedluis bestrijden is niet voldoende.
Geef e.v.t.ook wat extra organische mest en kalk.
Bloedluis komt vrijwel alleen voor bij slecht groeiende appels.