Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is het beste moment om tuinplanten/-struiken te verplaatsen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
persoonlijk? als het droog weer is en niet te koud....

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je nu plant en het gaat nog vriezen hebben de wortels van je planten het moeilijker dan wanneer je wacht tot half april. Als het dan nog vriest, is het niet zo'n strenge vorst meer dat de grond nog bevriest, dus betere kans voor je planten om aan te slaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! Hier kan ik wat mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn, veel succes en veel plezier van je planten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn, veel succes en veel plezier van je planten!

Andere antwoorden (4)

Nu kan dat voor de meeste planten prima. de planten zijn nog in rust stand, en het is weer warm genoeg dat wonden makkelijk genezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eind februari, begin maart.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
de beste tijd is officieel misschien in het vroege voorjaar maar volgens mij kan het het hele jaar door, TENZIJ de mussen echt van het dak vallen, dan kan de "even slap hang klap" iets te groot zijn.

Ik doe het zelf liever later in het jaar als het weer lekkerder is en de reden is misschien raar maar dit is hem:
als ik nu moet graven in de tuin is de grond hard en ik heb het koud dus ik doe het vlug vlug, beetje uitgraven, eruit rukken en in een nieuw gat kiepen.
Is het weer beter, neem ik er meer de tijd voor, graaf een groter gat en beschadig daarmee minder wortels en dan slaat de plant VEEL beter aan. Bovendien ontdek ik wel eens in juni dat "iemand" te groot wordt voor de plek die ik oorspronkelijk in gedachten had en elders heb ik een gat, dan ga ik niet op maart van het jaar erna wachten, Ik pak gewoon een schep.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Al de tijd dat planten en struiken in ruste zijn is een goede tijd om ze te verpotten of te verzetten. Dus zolang ze nog niet uitschieten kun je ze rustig verzetten. Dus nu kan het nog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding