Waar vind ik levend hoogveen [legaal] om op te nemen in mijn nieuwe grote vijver oever?

Volgende maand gaat de spade in e grond voor een 50m2 vijver. De overs wil ik graag vloeiend laten verlopen, en in planten met hoogveen & drosera ed. Waar kan ik zulke aanplan legaal bekomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Het beste antwoord

Jelle, wat ga je nu doen?
Moeilijk, moeilijk, moeilijk!
Waarom ik dit zeg, het is een van mijn specialiteiten, hoogveenmoerasjes maken!
Dus dat tref je weer.;-)
Een hoogveenmoerasje kan je uitstekend maken van turfblokken, ook wel borderturven genoemd, bij het graven van je vijver moet je hier al rekening mee houden, omdat de blokken moeten beginnen bij 30 cm. onderwater tegen een rand aan en hierna moeten oplopen tot 30 cm. boven de waterlijn.
Dit doe je geheel rond je vijver zodat er een hele turfrand ontstaat die kan begroeien met veenplanten en mossen.
Nog mooier is van een stuk vijverfolie ( rubber) van een meter of 5 lang en 3 m. breed een hol liggend en aflopend veenmoeras maakt, waarvan je het hele folie bedekt met turfblokken en tuinturf, door het midden, ( laagste gedeelte) laat je een klein stroompje lopen van uit de veenvijver opgepompt vijver water dat dag en nacht moet lopen.
In ons park heb ik dit als voorbeeld gemaakt en daarin groeien en bloeien nu Sarracenia, in 7 soorten, Drosera 2 soorten, venisvliegenvanger, het zeer zeldzame teer guigelheil en het nog zeldzamere moerasklokje, maar ook de Ledum, varens, mossen, rietorchis, Calluna, dopheide.
De planten halen hun water uit het kleine beekje en de rest loopt de vijver weer in.
De vijver moet je vullen met zacht, liefst regenwater en mag beslist geen kalk bevatten, om in de zomer water bij te kunnen vullen, moet je eigenlijk ook regenwater in voorraad hebben.
Als alles na een jaar begint te ontwikkelen, kan je gaan proberen met levend veenmos, maar de merels willen hier nogal eens in willen wroeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je een echt doorgroeiend veenmoeras vijver, dan moet het water zuur en zacht zijn en er zijn toch nog wel wat vijverplanten die er ook in willen groeien.
maar wat ik bedoel, je maakt een vijver met een turfrand en daaraan een veenmoerasje waar je met een klein pompje het water uit de vijver door heen laat lopen. Hoe gaat het trouwens met het tuinhoekje, ik kijk wel zo af en toe, maar zie niet veel gebeuren.
heb net wat foto's geplaatst van planten die hier groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een moerasgebiedje , moet een gedeelte van de turfrand onder water zitten en een deel er minstens 20 cm boven, dat krijg je nooit voor elkaar op 1 m2, wel kan je er een vochtig stukje natte veen van maken.
Maar dan moet je in de zomer wel alsmaar bijvullen met goed water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En in dat moerasgebiedje zitten in de zomer op de boven water stekende turfblokken allemaal bijtjes :-)

Andere antwoorden (1)

Legaal: nergens.
Hoogveen is ook niet aan te leggen, dat is veen dat langzaam boven de waterspiegel uitgegroeid is.
Alle drosera-soorten zijn beschermd, dus mogen ook niet zomaar overgeplant worden.
Ik zou je adviseren eerst eens te beginnen met op de overgang nat-droog te proberen gewoon veenmos te laten groeien (verkrijgbaar bij het tuincentrum). Zorgen dat het vochtig blijft, en dat de ondergrond zuur is, anders gaat het niet lukken.

De klassieke hoogveencombinatie is dophei-hoogveenmos (Sphagnum magellanicum, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogveen-veenmos ) met eenarig wollegras en ronde zonnedauw, lavendelhei en kleine veenbes.
Hoogveen moet je goed onderhouden om te voorkomen dat andere planten de boel gaan overnemen - deze hoogveencombinatie is een overgangsfase, net als heide (als je dat laat gaan wordt dat vanzelf bossig dan wel grassig, afhankelijk van de toegevoerde voedingsstoffen die e nauwelijks weg kunt houden).