waarom is papier wit een boom is aan de binnen kant bruin??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Antwoorden (5)

Om van hout papier te maken wordt er eerst een pulp gemaakt. Er worden hele kleine houtsnippertjes vermengd met water. Omdat hout natuurlijk materiaal is moet het ook eerst uitgebreid gewassen worden. De pulp wordt steeds dunner gemaakt en uiteindelijk door een hele fijne zeef gedrukt. Daardoor verdwijnt een groot deel van het water.

Daarna wordt het mengsel samengeperst en gedroogd. Het papier loopt hierbij over heel veel walsen. Als het papier droog en plat is zit het op een reusachtige rol. Daarna wordt het tot kleinere vellen gesneden. Hierop kun jij weer tekenen of je brief naar Willem Wever schrijven!

Ook kan van oud papier weer nieuw papier gemaakt worden. Dit heet recyclen. Het hergebruik van papier en karton zorgt ervoor, dat de papierindustrie steeds minder hout nodig heeft. Dat is beter voor het milieu, want zo hoeven er minder bomen gekapt te worden!"

Hier kun je zien hoe het gemaakt wordt:
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20060411_papier01

Toegevoegd na 39 seconden:
Papier wordt wit door een blekingsproces.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat papier meestal gebleekt wordt. Kijk maar naar ongebleekt krantenpapier. Dat is niet hagelwit maar wat gelig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle bomen zijn aan de binnenkant bruin. En uiteraard worden de vezels ook nog eens gebleekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het word met chloor gebleekt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Papier wordt gebleekt omdat de consument erom vraagt!
Tot voor kort (tot we wat meer milieubewust werden) was de vraag naar wit papier groot omdat dat "chiquer" stond dan het grauwe, ongebleekte papier. Grauw/grijs papier is ook voordeliger (vb toiletpapier) omdat het niet de kosten van het bleken heeft