Kan ik nu mijn druif snoeien?

Of gaat me dat bij vorst volgende week takken kosten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

ik lees in mijn plantenencyclopedie dat je druiven hoe dan ook voor februari moet snoeien, ivm de sapstroom die dan op gang komt.
je wil niet dat ze doodbloeden.
ik zou dus de gok wagen en 'm nu licht snoeien.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
dat bloeden dien je voor te zijn
ingevroren delen wegknippen in vroege voorjaar

Andere antwoorden (6)

Als er kans bestaat op vorst moet je wachten met de snoei. Zie ook deze site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+"
Dat risico loop je wel. Ik zou wachten met snoeien tot de ijsheiligen (15 mei), voor die tijd lopen ze toch nog niet uit.

Alleen takken die al helemaal dor/dood zijn (zoals uitgebloeide hortensia's) kun je ook nu nog rustig snoeien, omdat de nieuwe scheuten toch uit de hoofdplant komen. Maar takken die weer door moeten groeien of uitlopen kun je op dit moment beter met rust laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+" ik zou nu zeker niet snoeien, winter is nog niet voorbij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor druiven ,kiwi en ook berken en de esdoorn, is het zeer belangrijk dat er gesnoeid wordt, voordat de sapstroom op gang komt, anders kunnen ze heel erg 'bloeden'.
De sapstroom komt ( vaak ) op gang kort na half jan.
Dus NOOIT in het voorjaar snoeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer wat geleerd. Dan hebben wij het altijd fout gedaan :-)
Een druif snoei je het best of in het najaar na de pluk of in het vroege voorjaar. Waar het voorjaar voor mij prefereert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn tuinman vertelt me altijd dat je het voor nieuwjaar moet doen ivm bloeden. Hijzelf heeft het vorige week gedaan bij onze druif, dus enkele dagen later zal echt geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een druif kun je het best zo snel mogelijk na de kortste dag (21 december) snoeien. Vaak wordt dus gezegd dat dit tussen kerst en nieuwjaar moet. Nu zal ook nog wel goedgaan, maar niet als het vriest, want dan maak je de cellen onnodig stuk met meer kans op schimmel als gevolg. Ook als de takken nat zijn bij het snoeien loop je meer kans op schimmel. De temperatuur ligt momenteel ruim boven het vriespunt en is op dit moment het probleem niet, maar ik zou wachten tot de plant droog is met snoeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot nu toe snoeide ik mijn druif altijd op 1 januari. Nu heeft het vorig jaar erg gevroren en heb ik denk ik daardoor een schimmel opgelopen. Dit geeft bruine bladeren met bubbeltjes. Maar ik had wel mooie lekkere druiven. Dit jaar heb ik nog niet terug gesnoeid ik wacht even tot de vorst uit de grond is.