wat te doen met mijn jonge conferen sneeuw probleem!

hallo iedereen

Ik had een vraag en wie weet, weet iemand de oplossing.
Ik heb dit jaar maand mei een coniferenhaag geplant.
Het soort Thuja Occidentalis Smaragd
boompjes waren rond de 60cm hoog en staan 30cm uit elkaar. nog niet echt een haag dus. maar dat groeit wel dacht ik. ze sloegen mooi aan in de zomer en groeide ook al.. maar nu het winter is en de tuin bezaaid met sneeuw ligt kon ik ze niet meer echt zien staan 40cm hoog sneeuw.
Dacht ik vandaag, ik ga even een rondje in de tuin doen. vijver gecheckt anderen planten en struiken en ook dus de haag. maar hier al snel een probleem er lag zoveel sneeuw op en rond de boompjes dat ze helemaal gebogen zijn, en sommige takken worden bruin en kaal. nu heb ik dus maar al het sneeuw van alle boompjes weg gehaald maar ze zijn allemaal gebogen en bruinig net of er een grote bloempot op ze heeft staan. maarja nu zijn ze dus van mooie kegels naar misvormde platgewalste struikjes getoverd door moedertje natuur.Wie weet wat ik moet doen. of hoef ik niets meer te doen en komt het goed of gaan ze door de kou nog verder kapot. het zijn in totaal 30 boompjes.

reacties of suggesties welkom

groetjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Antwoorden (8)

doe een vuilniszak over de boompjes zodat sneeuw er niet op blijft liggen. tussen de takken wat stro doen als warmte isolatie. Aan een stok binden om de boompjes overeind te houden zolang de stam nog dun is wil ook helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze planten zijn op zich goed winterhard. Waar het op lijkt is dat gure wind zich tegoed heeft gedaan aan je planten. Daar kunnen jonge planten nl slecht tegen. Dus: Beschutten tegen de wind.

Dat krom hangen: Wij hebben in de tuin ook een aantal planten die tot op de grond doorgebogen zijn. Ik ga er vanuit dat zodra het warmer wordt de planten zich weer oprichten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het sneeuwvrij maken is al hel belangrijk want als de planten echt totaal zijn omgebogen zal het moeilijk worden om weer helemaal rechtop te gaan staan. Dat zullen ze uiteindelijk wel doen al kan dat bij T.o 'Smaragd' wat langer duren als bij bijvoorbeeld T.o 'Brabant'. Dat ze bruin zijn geworden zal zoals hier boven geschreven werd inderdaad door de wind gekomen zijn. Voor coniferen geld dat de wat bruin geworden is bruin blijft. Dus ik zou de bruine takken wegsnoeien als er weer voldoende groen aan de planten zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn voorganger verkondigd onzin.

u moet de sneeuw van de boompjes afhalen als het gesneeuwd heeft of anders er een zeiltje boven spannen. met vuilniszakken bestaat kans op wegwaaien omwaaien ect. en de sneeuw rust nog steeds op de conifeer.

deze coniferen hebben helaas wat geleden maar kunnen wel wat hebben. de conifeer bloeit en groeid in de lente en zomer en zal vanzelf bijtrekken.

een zeiltje is een goed idee maar niet zorgen dat het zeiltje de conifeer raakt, en dat er wat licht bij komt.

zonder licht geen fotosyntese endus gen groei.

maar geen zorgen de coniferen trekken wel weer bij!!!

fijn kerstfeest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had het beste de sneeuw zijn werk kunnen laten doen. Laat ze rustig insneeuwen en dan staan ze goed beschut onder die sneeuw. Als het dooit gaan ze vanzelf weer overeind en er is niets aan de hand.

Toegevoegd na 9 uur:
De sneeuw valt echt niet alleen boven op de takjes, maar ook onder de takjes. Op de grond dus. Op een gegeven moment zakken de takjes waar sneeuw op ligt op de sneeuw die er onder ligt en dan is de hele zaak in ruste en verdwijnt alles onder de sneeuw er er breekt echt geen enkele tak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tot de sneeuw zo zwaar is dat ze breken...
Als de boompjes voor de vorst in de grond zitten kunnen ze de winter overleven. Sneeuw werkt als een deken. Het isoleert dus. Je kan de sneeuw dus beter laten liggen. De natuur hersteld zich zelf. Wat het resultaat nu wordt is afwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de sneeuw is een goede isolatie, maar helaas bij jonge boompjes wel de oorzaak van ombuigen of breken

nu de sneeuw er af is, moet je zo snel mogelijk iets doen tegen de gure wind

meestal staan jonge coniferen per stuk aan een bamboestok vast. Die moet je ook laten staan. Als deze stokken hoger zijn dan de haag, dan span je er een draad tussen, en hangt daar oude gordijnen, vliesdoek, horregaas of wat dan ook overheen. Het beste is inderdaad iets waar ook nog licht door komt, maar zo niet, dan toch liever een gordijn tegen de uitdrogende wind dan niks. onderaan ingraven in de sneeuw of stenen op leggen. De draad is om ervoor te zorgen, dat het doek de coniferen niet raakt. en dus ook de sneeuw de coniferen niet meer raakt. Zijn de stokken te kort dan maak je er langere aan vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de coniferen inpakken met stro, en daar een touwtje omheen. Daardoor krijgen de takken minder ruimte om om te buigen. De volgende keer kun je dat beter voor de winter doen. beter voorkomen dan genezen, nietwaar?