Hoe een klein opkweekkasje te verwarmen?

Ik wilde dit jaar zelf paprika opkweken. maar daar de keimtemperatuur tussen de 22 en 26 graden ligt,had ik niet zo'n best resultaat. Onze woning heeft vloerwarming en dus geen extra warme plekken. Weet iemand een manier om zo'n klein plastic kweekkasje te verwarmen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3K

Het beste antwoord

Er zijn kleine plastic bakjes in de handel met een electrische bodemverwarming er in .
Je stelt de themperatuur in en je zaadjes komen op.
In en onverwarmd kasje is vooral de nacht-themperatuur te laag, waardoor zaad niet kiemt.
Om het hele kasje enigzinds te verwarmen op een simpele manier, is een electrisch kacheltje een prima oplossing.
Wel moet je het kasje enigzinds isoleren.
Een groter probleem is momenteel de max. temp.
Het wordt in een kasje gemakkelijk boven de 35 graden en bij die themperatuur stagneert de groei van veel planten.
Dus altijd zaaien in een bakje met bodemverwarming en de zaadjes komen altijd op. (ook tomaten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je het afsluit in de zon, dan wordt de temperatuur mooi boven de 22° hoor... Goed water geven... En de paprikaas komen mooi op...

Dus extra opwarmen hoeft niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de buurt van cv-installatie is het regelmatig lekker warm. Hangt er uiteraard een beetje vanaf hoe de HR-ketel is opgehangen, maar als hij bijvoorbeeld is weggetimmerd achter een wandje is het daarbinnen zeker weten lekker warm. Ander kun je op dit soort dagen uiteraard de boel lekker in de zon zetten, daar wordt het al gauw een graadje of 30 nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als vloerverwarming in deze het probleem is dan zou je er een speciale lamp in kunnen hangen. Van lampen is het bekend dat ze warmte af geven...

Indien je veel zon licht hebt dan kun je het ook goed in de zon zetten. Maar of dat erg slim is in de winter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf paprika's gekweekt in de koude grond. De vruchten zijn dan wel een stuk kleiner. Wil je een kas op temperatuur houden kan dit door een regenton in de kas teplaatsen. Hier moet dan natuurlijk wel water in zitten. Dit water wordt overdag verwarmt en s'nachts verwarmt het de kas. In een kleine broeibak is dit een probleem dat dan weer een andere aanpak vraagt. Electrisch lijkt mij geen optie. Isolatie wellicht wel.