Ik wil ook 's winters graag buiten zitten op het balkon. Is het veilig om daar een vuurkorf te plaatsen?

Waar moet ik aan denken qua veiligheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
10.9K

Het beste antwoord

zoals het andwoord hierboven, een vuurpot is een beter idee, aangezien je nog wel last van de wind kan hebben op een balkon, alleen ik weet niet op hoehoog het balkon boven je zit. als dat minder als 2 meter is zou ik er niet gaan stooken.
het beton van dit balkon is dat koud, ga jij er onder stooken dan zet het op die plek uit. zodoende dat het beton kan gaan scheuren en breeken. ik denk niet dat jij, en de mensen boven je er op zitten te wachten.

dus ja, heb je geen balkon boven je, en de vuurpot zo geplaatst dat je een vlucht route hebt + een brandblusser naast de muur...geen probleem :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou gewoon de barbecue aan steken en dan geen houtskool maar houtskool briketjes gebruiken, die branden uren lang en geven gelijkmatige warmte en na het aansteken geen rook meer en geen vonken.
En mocht je ook trek krijgen.........

Andere antwoorden (5)

De korf moet goed stevig staan en de ruimte hebben.
Het vuur niet te hoog maken.
Een emmer water er naast voor eventuele ongelukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo, ja, dat kan, maar de vonken die daar af komen kunnen bij je omgeving vraagtekens oproepen.
je kan bij een tuincentrum ook een vuurpot kopen, die zijn van gietijzer voor hout, en steen voor vuurgel.
die worden heet en geven veel stralingswarmte, en veiliger dan een vuurkorf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de vuurkorf alleen voor de warmte kiest zou je ook zo'n elektrische terrasverwarming kunnen overwegen. Ik weet het, dat zijn energieslurpers maar je laat hem niet 24 uur per dag aan. Heel veilig en ze schijnen tegenwoordig beter betaalbaar te zijn.

Vuurkorf is buiten heel sfeervol, ook veel werk, voordat je hem goed aanhebt ben je een tijd verder. Zo'n elektrisch ding geeft gelijk warmte en ben je er klaar mee zet je hem uit.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar dat heeft totaal geen charme :)
amigo
13 jaar geleden
nee geen snars maar daarom schreef ik ook: als je het alleen voor de warmte doet.......
Behalve dat ik denk dat een vuurkorf niet veilig is op een balkon (ruimte is meestal toch kleiner en laag) heb ik nog wel een leuk verhaal:

Tegenover mijn huis staat een flat. Hier was iemand ook zo briljant geweest een vuurkorf op zijn balkon te zetten. In de flat ertegenover (aan de balkonkant) werden alleen de vlammen gezien, waardoor de brandweer werd gebeld met de melding dat er brand was in een flat. Binnen korte tijd waren er verschillende brandweerautos, politiewagens en ambulances omdat ze bij een flatbrand geen risico nemen en gelijk de hele boel evacueren..

Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen wat voor chaos dat veroorzaakt! Uiteindelijk was er dus niets aan de hand, maar zijn er (gelukkig) ook alerte buren die aan andere dingen denken als aan de warmte die een vuurkorf aan jou biedt.

Tenzij je dit risico graag wil lopen, zou ik toch voor een andere optie kiezen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het eerst navragen bij de huisbaas/ verhuurder van de flat om te vragen of het wel mag. koopflat is natuurlijk een ander verhaal.zorg dat je altijd een emmer water bij de hand hebt als het mag.