Waar komen al die luizen ineens vandaan als een plant eronder zit?

Een plant kan in 1 dag vol zitten met luis, maar waar komen die zo snel vandaan?

14 jaar geleden
in: Tuin
28.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat Helmer zo'n uitstekende link heeft gevonden zijn er verder geen antwoorden meer nodig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deels mee eens, maar wilde het nog vanuit een andere hoek toelichten met nog wat tips tot bestrijding, maar ook wat mij betreft: +1 voor Helmer

Het beste antwoord

Planten die in een mindere conditie zijn gekomen door b.v. droogte, slechte grond, plotselinge warmte, te weinig voeding enz. hebben een verminderde weerstand tegen ziektes en plagen.
Hierdoor gaat de plant sterker ruiken en kunnen de vliegende vrouwtjes deze planten met minder weerstand makkelijker vinden.
De al eerder bevruchte vrouwtjes zijn een grote legmachine, achter elkaar floepen de jong luisjes er uit.
ook deze luisjes kunnen weer luisjes werpen, zodat in een heel korte tijd er erg veel luizen geboren worden.
Na enkele dagen met regen gaan de meesten luizen weer dood en de plant kan herstellen.
Wil je er iets aan doen, geen gif spuiten maar gewoon de tuinspuit er op , iedere dag even nat spuiten en het probleem is over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zie onderstaande link. Een bevrucht vrouwtjesluis legt eieren op de plant. Als deze uitkomen, kunnen de nieuwe luizen zonder bevrucht te zijn, zich voortplanten. En dat gaat heel snel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen denken dat tocht de oorzaak is. Dat is niet helemaal waar. Bladluizen hebben door hun metamorfose soms vleugels. Je ziet die generaties dan ook door elkaar bestaan. In de lente brengen vleugelloze vrouwtjes, de stichtsters, andere vrouwtjes voort. Ze hebben wel of geen vleugels al naargelang de hoeveelheid voedsel die er beschikbaar is èn de weersomstandigheden. De bladluizen die kunnen vliegen, gebruiken luchtstroming om van de ene naar de andere plant te verhuizen. Daar worden dan weer nieuwe kolonies gesticht. Al die kolonies ontstaan zonder dat de vrouwtjes zijn bevrucht. Ook mieren verhuizen bladluizen naar andere planten.

En als je weer van deze beestjes af wilt:
Lieveheersbeestjes zijn hun natuurlijke vijand

Voor meer bestrijdingstips: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet elke plant is gevoelig voor luizen,maar de meeste wel. Vooral als ze in potten of bakken staan. Ze krijgen hier meestal minder voeding als in de vollegrond.Waardoor de plant minder sterk is als een plant die groeit in de vollegrond.De potaarde verzuurd eerder,de plant wordt minder sterk,en de luis ruikt zijn kans, en gaat hier ten aanval. En meestal met groot succes