Hoe kan het beste aardbeien worden gekweekt? (zie toelichting)

Ik wil zelf aarbeien gaan kweken in een plantenbak ---zo'n rechthoekige van ca. 70 cm bij 15 cm (l x br) en ca. 10 cm diep.

Wat ik mij afvraag is wat voor voedingsstoffen,mest e.d. ik moet gebruiken,wat voor soort (pot-) grond en hoeveel X per week/maand ik ze ---i.e. de aardbeienplanten----water moet geven.

Ik hoop op een degelijk antwoord,want ik vind aardbeien altijd héél erg lekker,en ik wil ze,áls het kan,volgend jaar zomer a.h.w. "oogsten".

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.3K

Het beste antwoord

Vroeger werden de aardbeien gekweekt op grote bedden met stro er onder tegen het opspatten van de grond bij regen, hier kwam ook bij, dat het plukken geen erg prettig werk was, met al dat bukken.
Tegenwoordig worden de aardbeien gekweekt in lange bakken die op handhoogte staan, dus hoef je niet meer te bukken en geen opspattende grond.
Speciaal hiervoor zijn nieuwe rassen gekweekt.
Zo heb je rassen die eenmalig in het voorjaar veel vrucht geven en in de rest van de zomer niet meer.
Er zijn ook doordragende soorten, die geven in het voorjaar niet zo veel, maar beginnen na een tijdje opnieuw vrucht te geven en zelfs vaak voor een derde keer in de herfst.
Maar er zijn ook soorten die aan de moederplanten in het voorjaar vrucht geven, maken daarna uitlopers, zoals de meeste aardbeien ook doen, maarrrrrr geven dezelfde zomer aan je uitlopers ook vrucht!!
Het zijn dus een soort hangaardbeien!
Deze geven als je het goed doet, erg veel vruchten.
Aardbeien groeien in normale potgrond en als bemesting zijn er veel mogelijkheden, liefst organische mest b.v. culterra.
Aardbeien in pot/ bakken , kunnen beslist niet tegen uitdrogen van de grond,dat is wel een bezwaar van in bakken kweken, maar je zou een watergeefsysteem kunnen aanschaffen met een klok op je kraan, dan kan je rustig met vakantie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op veel tuincentra, zijn er nog planten te koop, waar zelfs nog vruchten aan zitten, dus nu planten kan nog, maar in het voorjaar planten kan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je deskundig advies hoor,Ed ;)
Ik heb hier écht veel aan en ga je raad opvolgen (zo goed mogelijk),zodat ik---hopelijk---- a.s. zomer lekker van mijn eigen gekweekte aardbeien kan gaan smullen! :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dus voor jou een dik verdiende + ! ;D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedank iedereen voor de gegeven antwoorden.
er zaten héle goeie bij.
maar het antwoord van Eddijst is als meest professionele door mij gekozen en is dus het best gegeven antwoord.

Andere antwoorden (6)

Aardbeien kun je gemakkelijk kweken. Alhoewel zaaien ook goed gaat, worden ze meestal vermeerderd door de uitlopers in nieuwe bedden te planten. Er zijn soorten die vooral in de maand juni geoogst kunnen worden maar ook soorten die je over een langere tijd kunt oogsten. Hieronder kun je er meer over lezen.

Toegevoegd na 21 seconden:
http://www.vrolijketuinier.nl/groenten_aardbeien.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thx!
Aardbeien groeien bijna vanzelf. Zorg voor zo veel mogelijk zon, zodat je aardbeien veel suikers kunnen maken.
Verder is er niet veel nodig. Doodgewone potgrond die je vochtig houdt. In jouw geval zou ik voor zogenaamde doordragers kiezen, die de aardbeien verspreid over een langere tijd geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op dat er verschillende rassen zijn. Tegenwoordig koop je in de winkel een ras wat minder snel bederft maar ik vind de aardbeien erg bitter. Ik weet geen namen maar ik zou het vragen aan een kweker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardbeiden kweken in bakken/potten gaat prima, gewoon in goedkope algemene (multi purpose) compost. Ik weet niet of dit enigerlei waarde voor je heeft, maar ken je iemand die zelf aardbeien kweekt met uitlopers (suckers)? Zo ben ik aan mijn (gratis) planten gekomen. Bevriende tuinier met heeeele lekkere aardbeien, 4 uitlopers gekregen die vervolgens diezelfde lekkere aardbeien en weer suckers produceren (heb nu 20 planten en geef zelf uitlopers weg). Wat voeding betreft zou je in een tuincentrum kunnen kijken naar voeding voor vruchtdragende planten en dan de instructies volgen. Zorg dat ze zoveel mogelijk zon krijgen en voldoende water (als de blaadjes wat gaan hangen hebben ze zeer zeker water nodig). Zorg er wel voor dat de vruchten niet gaan rotten als ze op een natte ondergrond liggen. Ik weet niet in wat voor omgeving je woont, maar ik zou voor alle zekerheid netten plaatsen over de planten (stokjes in de hoeken van de bak, net erover plaatsen) omdat bepaalde vogels aardbeien net zo lekker vinden als jij! In het formaat bakken die jij beschrijft zou ik niet meer dan 2 planten zetten (i.v.m. groei van wortelstelsels). Hoop dat je hier iets mee kunt. Succes en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nu nog naar een volkstuinencomplex gaat of anders naar een aardbeienplantenteler en je gaat er (of koopt er) een stuk of tien of twaaf planten en je zet deze planten naast elkaar in de bak van 70 x 15 cm en dan het liefst in zand vermengd met potgrond, dan kun je deze bak rustig tot half februari buiten laten staan. Wel opletten dat de zaak niet droog wordt. In de winter rustig buiten laten staan. Sneeuw en ijs geeft niet, rustig laten staan.
Haal half februari de bak naar binnen halen en zet hem op een plaats achter glas waar het niet meer vriest.
Na 6 tot 8 weken heb je volop aardbeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook een nuttig advies!
Er zijn een aantal soorten aardbeien: bosaardbeien, doordragend en de grootvruchtige aardbeien met een eenmaal per jaar (hogere) opbrengst. Wanneer je met zaden werkt, gebruik je zaai- en stekgrond en zaai je de aardbeien in februari. Doe je het later dan kan dat wel, maar heb je dat jaar geen vruchten meer. De aarde licht bevochtigen en de zaden verspreiden over de bak. Vervolgens een dun laagje grond eroverheen. Zorg ervoor dat de bak afgedekt is met huishoudplastic (omhoog zetten zodat de planten ruimte krijgen met bijvoorbeeld stokjes), maar wat praktischer is gebruik maken van een kweekbak met afdekbak. Daardoor krijg je warmte en een vochtig klimaat in de bak, ideaal voor het ontkiemen van de zaden. Wanneer je plantjes ontkiemen, en 2 blaadjes hebben is het tijd voor het verspenen
Er zijn speciale potjes te koop (diameter ca. 9 cm) die je hiervoor kunt gebruiken. Vul de potjes met potgrond en maak een gat in het midden, met bijvoorbeeld de punt van een potlood. Maak de plantjes voorzichtig los met een stokje (let op voor beschadiging van de wortels) en zet ze in het gaatje in het potje.

Goed vochtig houden in de komende weken. Na ijsheiligen (14 mei) mogen de aardbeien in de tuin worden geplant, maar voor die tijd moeten ze worden afgehard. Dit doe je door ze gedurende een paar weken overdag op een beschutte plaats te laten wennen aan de buitentemperatuur. Vervolgens plant je de planten na 14 mei uit op de plek waar je ze de komende jaren wilt hebben
Lees meer op de onder vernoemde bron