Wat gaat deze koelcombinatie mij kosten?

Ik heb een nieuwe koelkast/vriezer combinatie nodig en nu zie ik dat de energiezuinigsten een aa label hebben. Het stoomverbruik is 205 kwh per jaar.Kan iemand me vertellen hoe dat zit en hoeveel per saldo , per jaar met een gemiddelde energieprijs mij die per jaar gaat kosten? Is het goedkoper of beter koelkast en vriezer apart te nemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur

Het beste antwoord

Energie labels
De efficiency (energie klasse) wordt aangegeven door middel van een letter. Heeft een koelapparaat de classificatie A++ (ook wel aangegeven met AAA), dan behoort deze tot de zuinigste in z'n soort, klasse A+ (AA) verbruikt iets meer energie aflopende met A,B,C enz. tot en met klasse G, de echte energie verslinders. Bij het jaarverbruik staat aangegeven hoeveel kilowattuur het apparaat per jaar verbruikt. Dit is dus het werkelijke energieverbruik. De efficiëntie van een apparaat is namelijk afhankelijk van het werkelijke energieverbruik en de nuttige liters inhoud. Anders zou het onmogelijk zijn dat een groot apparaat (dat toch meer stroom gebruikt dan een klein apparaat) in de A klasse komt. Kortom de efficiëntie klasse geeft u de belangrijkste informatie.

Wat kost een energiezuinige koelkast ?
Energiezuinige apparaten in de klasse AAA en AA zijn veelal duurder dan de apparaten in de onderliggende klasse. Het is aan te raden om te bepalen of u het prijsverschil, tussen een goedkoper apparaat met een hoog energieverbruik en één met bv. energieklasse AAA, kunt terugverdienen. Als vuistregel moet u er vanuit gaan dat u het prijsverschil van een zuiniger apparaat terug moet kunnen verdienen, door het lagere energieverbruik, binnen 10 jaar. Dit bepaalt u als volgt: Stel dat een A klasse apparaat € 400.- kost en jaarlijks 100 kWh verbruikt. Een D klasse apparaat € 300.- met een jaarverbruik van 300 kWh. Eén kWh kost u ca € 0,12 Het D klasse apparaat verbruikt dus 300 - 100 kWh = 200 kWh per jaar meer. 2 (x100kWh) x € 0,12 x 10 jaar = € 240.- meer aan energie terwijl u maar € 100.- bespaarde op de aanschafsprijs. Bij vriezers is het verschil nog veel groter dan bij koelkasten, het verdient dus de voorkeur om voor een AAA klasse vriezer te kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op dit moment betaal ik, inclusief transportkosten en dergelijke 0,22 eurocent per Kilowattuur. Op jaarbasis kost jouw koelkast/vriezer dan ongeveer € 45,-- aan stroomkosten. Het is afhankelijk van jouw stroomprijs per Kilowatt voor wat betreft jouw totale kosten. Of het zuiniger is om een koelkast en vriezer apart te nemen is mij niet bekend omdat ik die vergelijking niet heb gemaakt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rond de ? ik weet het niet