Na zeven jaar begint het laminaat te kraken op plekken waar ik veel loop. Hoe kan dat?
In 2018 heb ik in mijn hele huis laminaat neergelegd. Nu, na zeven jaar, in 2025, begint het laminaat te kraken op de plekken waar ik veel loop. Het kraakt op de momenten dat ik er loop.
Wat kan daarvan de oorzaak zijn? Er is in mijn huis niets veranderd. Het is niet eerder gebeurd. Ik vind het een vreemd verschijnsel.
Een laminaatvloer die na zeven jaar kraakt, kan diverse oorzaken hebben. Hier zijn enkele veelvoorkomende redenen: Verschil in vochtigheid: Als de luchtvochtigheid in huis verandert, kan de ondergrond of het laminaat uitzetten en krimpen, waardoor het gaat kraaien.
Slechte installatie: Als de vloer niet goed gelegd is, bijvoorbeeld onvoldoende ruimte voor uitzetting of niet aaneengesloten gelegd, kan dat leiden tot geluiden.
Verschil in ondergrond: Vochtige of oneffen ondergrond kan geluiden veroorzaken.
Versneld slijtage of beschadiging: Na jaren gebruiken kunnen de klikverbindingen of de bodem versleten zijn.
Temperatuurschommelingen: Warmte en koude kunnen het laminaat doen werken en geluiden veroorzaken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.