Waarom wordt er geen garantie verleend op glas dat niet verticaal geplaatst wordt?

Het gaat om glas (dubbelglas) dat in een lichtstraat geplaatst is (een paar maanden geleden). Er is een scheur ontstaan en degene die het geplaatst heeft, geeft aan dat er geen garantie op wordt verleend omdat dat staat in de voorwaarden van de glasleverancier.
Het gaat er hier niet om wie er schuld heeft, maar waarom de garantie vervalt als (dubbel)glas niet verticaal geplaatst wordt. Is dit puur iets van deze leverancier? Of heb je dit probleem altijd als er een lichtstraat geplaatst wordt?

10 maanden geleden
in: Interieur
1.9K
SimonV
10 maanden geleden
Moet je horizontaal geplaatst glas voor een lichtstraat geen veiligheidsglas gebruiken en voor verticaal geplaatst glas niet per se?
https://valleiglas.nl/glas-voor-lichtstraat/
Inekez1
10 maanden geleden
Als de glasleverancier al aangeeft dat er geen garantie gegeven kan worden bij die manier van plaatsen, zou de glaszetter of architect bij de klant moeten aangeven (van te voren!!) dat het ontwerp aangepast moet worden, of dat er ander materiaal gebruikt moet worden.
Inekez1
10 maanden geleden
Gaat het misschien om glas met een speciale coating? Of heel goed geïsoleerd thermophane? Dergelijk glas kan barsten bij te grote temperatuurverschillen. Bij verticaal geplaatst glas kan de warmte aan binnenzijde opstijgen langs het glas, bij horizontaal / schuin glas in een punt kan dat niet of minder goed. Overdag schijnt de zon er dan vol op en 's nachts koelt het buiten af terwijl onder het glas nog veel warmte hangt. Dat veroorzaakt grote temperatuurverschillen tussen binnenste en buitenste glasplaat, waardoor het kan barsten.
Thecis
10 maanden geleden
@SimonV
Ja, het is veiligheidsglas met een warmteweringscoating. @InekeZ
Zoals gezegd wil ik niet de discussie aangaan wil er eventueel schuld heeft of wie wat had moeten doen. Ik wil graag weten of er bepaalde redenen zijn om dit uit te sluiten. Zoals je doet in de 2e reactie.
In dit geval is het glas geplaatst in een hoek van circa 10 graden.
SimonV
10 maanden geleden
Dikte is minimaal 55 mm?
Thecis
10 maanden geleden
Ik denk het niet. Ik heb het niet zelf gelegd.
Cryofiel
10 maanden geleden
Als de lichtstraatleverancier zelf zowel het frame als het glas levert, moet die leverancier garanderen dat de totale constructie aan de verwachtingen voldoet.

Als je op eigen houtje glas in een lichtstraatframe laat plaatsen, is het aan jou ervoor te zorgen dat dat glas daar geschikt voor is.

Er worden vele lichtstraten geplaatst, met glas dat niet zal barsten. De leverancier (van de lichtstraat-inclusief-glas) garandeert dat. Ik wil maar zeggen: glas dat in een lichtstraat kan worden geplaatst en dat vele jaren barstvrij blijft zitten, bestaat.

In onze lichtstraat was ook een barst ontstaan in het (bijna) horizontale glas. De leverancier verving die glasplaat onder garantie.

Antwoorden (2)

Ik denk dat de glasboeren heel slechte ervaringen hebben met niet verticaal geplaatst glas.

Bij verticaal geplaatst glas wordt het gewicht van van het glas volledig opgevangen door het eronder aanwezige glas en uiteindelijk door de onderste raam balk.

Bij niet verticaal glas (bv onder 45 graden) wordt het gewicht van het glas voor de helft opgevangen door de steunbalk, en de andere helft moet door het glas worden opgevangen, omdat de lucht eronder geen steun biedt.

Hierdoor wordt het glas blootgesteld aan krachten loodrecht op het glas, wat ongunstig is, (in het ene geval meer dan in het andere) waardoor de leveranciers zich verre houden van garantie, in dit geval.
Ik heb een primitieve schets gemaakt van de krachten op het glas.
Toegevoegd op 24 juni 2023 07:08: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
10 maanden geleden
Thecis
10 maanden geleden
Velux en aanverwante bedrijven hebben daar kennelijk geen moeite mee. Vandaar mijn vraag.
Inekez1
10 maanden geleden
Ook Velux geeft een hele lijst van situaties waarin de garantie NIET geldt. Ook daar blijft in feite alleen over de garantie op fabrieksfouten in de constructie en niet op breuken in het glas.
Diverse glasleveranciers verwoorden het verschillend, maar in feite komt het telkens op hetzelfde neer: bij niet-verticale / liggende montage geldt nog steeds de fabrieksgarantie op constructiefouten, maar geldt geen garantie op breuk of lekkage. Ontstaat er condens of aanslag tussen de 2 glasplaten zonder dat er een scheur in het glas zit of de rand is beschadigd, of verkleurt de coating op het glas, dan geldt daarvoor nog steeds de garantie.

Ook voor verticaal geplaatst glas gelden natuurlijk uitzondering op de garantie m.b.t. breuk. Indien een breuk het gevolg is van een impact (iets dat tegen het glas stoot van binnen of buiten af), fouten (of beweging) in de constructie waarin de glasplaat is bevestigd, of te grote thermische verschillen, dan is dat ook bij verticaal glas uitgezonderd van garantie.

Reden dat het bij niet-verticaal glas nadrukkelijk benoemd wordt, is wellicht dat de kans op schade door impact en thermische breuk dan veel groter is dan bij verticaal glas.

Een thermische breuk kan ontstaan door te grote temperatuurverschillen in het glas. Ofwel te groot verschil tussen de binnenste en buitenste plaat, of te groot verschil binnen een plaat. Dat kan bijvoorbeeld ontstaan als er vuil, blad of anders op een deel van het glas ligt en de zon volop schijnt. Ook regendruppels in combinatie met zon kunnen een probleem zijn omdat de druppels werken als lens en er plaatselijk grote temperatuurverschillen kunnen ontstaan.

Het risico op breuk door iets dat tegen het glas komt is bij niet-verticale platen ook veel groter dan bij verticale platen. Een verticale plaat kan enigszins op en neer bewegen als er iets tegenaan komt. Hoe kleiner en dikker het glas, hoe minder het beweegt maar ook hoe sterker het dan is. Hoe groter de glasplaat, hoe meer het kan bewegen. Een paar millimeter lijkt weinig, maar kan toch behoorlijk wat energie van een klap opvangen. Als je voorzichtig duwt tegen een verticale glasplaat, merk je dat er een beetje beweging in zit.

Bij een niet-verticale glasplaat werkt dat niet. Door het eigen gewicht van het glas gaat de plaat een klein beetje hangen. In feite zou je het dan nog van binnenuit naar buiten kunnen duwen, maar 99 van de 100 situaties van impact op het glas zullen van buiten komen. Dat kan zijn een vallende tak uit de boom, een voetbal, hagel, harde regen, etc. Het glas geeft dan niet meer mee en kan dus bij dezelfde impact sneller breken dan wanneer het verticaal was geplaatst.
10 maanden geleden