Heeft de kleur van een rolgordijn/verduisteringsgordijn invloed op de kamertemperatuur?

Wanneer zo'n gordijn zwart of donkerblauw is,zal de kamertemperatuur dan hoger zijn dan wanneer je een wit of beige gordijn gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
11.1K

Het beste antwoord

Het gaat om de kleur die naar het raam (buiten) toe wijst. Bij verduisteringsgordijn is die meestal gewoon wit welke de meeste ideale kleur is.

Zwart/donkere kleur zal warmte opnemen, terwijl lichte kleur het licht (dus ook de warmte) reflecteert.
Als ik het zo bedenk dan zou rood nog meer de warmte moeten reflecteren (aangezien warmte het infrarood deel is van het licht).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

klopt donkere kleurentrekken warmte aan
lichte kleuren brengt verkoeling
trek maar eens met warm weer een zwarte broek aan naar een uur een witte dan voel je al verschil
ander voorbeeld in warme landen worden meer witte en of grijze auto's verkocht dan donkere auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast psychologische temperaturen (rood lijkt altijd warmer) telt ook absorberend vermogen mee: hoe zwarter, hoe meer warmte-obserbering. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit heel veel invloed heeft op een kamer; van kleding weet ik het zeker, maar bij een kamer zal het ook van invloed zijn hoe ver het gordijn van de muur hangt e.d. Gordijnen zijn overigens van zichzelf al verwarmend :) Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hoewel het verschil niet zo groot zal zijn.

Zwart absorbeert meer warmte. Een spiegelende folie zal de meeste warmtestraling juist weerkaatsen (dus tegenhouden).

Maar een wit/licht gordijn laat vaak meer licht, en dus ook meer warmtestraling door, waardoor de kamer daar juist weer door verwarmd wordt, terwijl een zwart gordijn zelf warm wordt.

Tja, met geen gordijn wordt je kamer het warmst, met een zwart gordijn het donkerst, terwijl een wit gordijn vaak als het mooist wordt gezien. Het zal wellicht een tiende graad schelen in temperatuur (als je 'm dicht doet!!!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat maakt veel uit. Een donkergekleurd gordijn zal de warmte absorberen en als kacheltje fungeren in je kamer.
Koop dus een niet-lichtdoorlatend wit rolgordijn.
13 jaar geleden
Een beetje verschil is er wel. Echte goede verduisterende stof heet een reflecterende achterkant.