Wat is er op deze planken vloer gesmeerd?     [foto]?

Op de planken vloer op de voorgrond is een grijze laag gesmeerd. Rechts in de hoek kun je zien dat de laag enigzins brokkelt, maar hij zit zo stevig op de vloerplanken dat afbikkelen niet haalbaar is.

Als je goed kijkt, zie je dat de laag op elke plank wat "bol" staat: in het midden van de plank is de laag wat dikker, aan de beide randen is hij dunner. Daardoor "golft" het oppervlak nu.

Aan de andere kant van de drempel zie je onbewerkte houten vloerplanken. Die zijn wel gewoon allemaal vlak.

·   Uit welk materiaal bestaat die laag?
·   Waarom is die laag aangebracht?

Picture for question
een jaar geleden
in: Interieur
1.2K

Antwoorden (1)

Die grijze laag is denk ik egalisatiemortel (egaline). Dat is een heel dunne cement die je uitgiet over een vloer om oneffenheden op te vullen, zodat je daarna bijvoorbeeld gladde vloerbedekking, vinyl of pvc kunt leggen zonder dat je het patroon of oneffenheden van de ondervloer ziet.

Die egalisatiemortel is echter zo dun dat je het moet uitgieten. Daarbij is het heel belangrijk dat je van tevoren alle gaten en kieren dichtmaakt, anders loopt het daar gewoon in weg. Dat is hier duidelijk gebeurd. Het cement is in de voegen gevloeid, waardoor de laag daar ook minder dik is geworden dan in het midden van de plank waar de hele laag is blijven liggen. Niet zo'n handige actie van de vorige bewoner.

Het heeft weinig zin om te proberen deze laag nu te verwijderen. Laminaat erover is de makkelijkste oplossing. Opnieuw egaliseren met een extra laag egalisatiemortel kan, maar dan moet je wel van te voren alle (ALLE !!) gaten en kieren dichtkitten, ook al is het maar 1 millimeter.
een jaar geleden