Als de maat overeenkomt van de frontjes, dan zou je die kunnen gebruiken. Klopt de hoogte niet, dan is dat minder erg dan de breedte. Zijn de nieuwe deurtjes minder hoog, dan kun je eventueel een houten lat onder of boven zetten die je in een passende kleur schildert. Zijn de nieuwe deurtjes hoger en vallen ze geheel voor je kastjes, dan kun je ze gewoon onderaan laten uitsteken.

De kans dat je huidige scharnieren precies in de nieuwe deurtjes passen is vrij klein. Ook het model van de scharnieren kan anders zijn. Als je bij Ikea nieuwe scharnieren mee bestelt dan kun je die (even voorboren) op elke hoogte in je huidige kastjes monteren zodat de deurtjes mooi passen.

Klopt de breedte niet helemaal, dan hangt het een beetje af van het aantal deurtjes dat naast elkaar komt, hoe erg dat is. Voor een klein aanrecht met 3 deurtjes waar je aan beide zijkanten vrije ruimte hebt, kun je de deurtjes zo monteren dat ze aan de zijkant enigszins uitsteken. Met meer dan 4 deurtjes naast elkaar wordt dat wel lastiger.

Zijn de nieuwe deurtjes juist smaller, dan krijg je grotere kieren tussen je deurtjes. Die kun je minder laten opvallen door de voorkant van de kastjes zelf (dus het deel dat je in de kieren ziet) in de kleur van de kastjes te schilderen, of juist in een contrasterende kleur. Bij donkere frontjes en een kier in een donkere kleur, valt dat nauwelijks op, zeker als je alle frontjes zo stelt dat de kieren overal even groot zijn.
een jaar geleden