Een stukje van een muur verven, kan dat?

Wij hebben alle muren in de woonkamer ral 9010. Nu zit er een scheur in het stucwerk en wil dat bij laten werken. Kun je daarna ook een stukje van de muur opnieuw verven of moet de hele muur over?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Interieur
13.9K

Antwoorden (1)

De RAL-kleuren zijn erg goed gestandaardiseerd, dus in principe is het best goed mogelijk om alleen plaatselijk bij te werken. Echter hangt het ook af van hoe lang de oude verf al op de muur zit, of er gerookt wordt in de kamer, of er ook een open keuken aan zit en het merk van de verf. Hoewel de kleur is gestandaardiseerd zal het ene merk muurverf kleurvaster zijn dan het andere en dan niet alleen voor wat betreft de leefomstandigheden in de kamer maar ook de invloed van licht.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
+
Bij een erg gladde muur, maar ook bij een muur met juist diep reliëf, kun je bovendien verschil gaan zien in structuur tussen het stuk dat een extra verflaag heeft gekregen. Echter, door het nieuwe stucwerk heb je waarschijnlijk sowieso al een licht reliëfverschil. Houd er ook rekening mee dat het nieuwe stucwerk meer zuigt dan de muur daaromheen waar al een laag verf op zit. Je kunt geleidelijke overgangen maken, door buiten het stuk dat je opnieuw schildert heel licht over te schilderen en steeds met de roller van het geschilderde naar het niet-geschilderde stuk rollen.