Waar dient dit ijzeren voorwerp voor?

Het is van ijzer met de mogelijkheid om het vast te maken aan bv een muur. Het wiel in het midden kan worden gedraaid.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Interieur
2.1K

Het beste antwoord

Het werd aan het eind van de negentiene eeuw gebruikt als deurbel. Aan dat wiel werden 6 of 8 (het aantal gaten is niet goed te zien) bronzen belletjes van verschillende maten en daarmee verschillende toonhoogtes bevestigd. Het rek werd daarna aan het tuinhek of aan de muur naast de deur gehangen. Iemand die binnen wilde komen gaf een draai aan het wiel en dan klonk er een melodieus klokkenspel dat de aanwezige(n) in het huis erop attendeerde(n) dat er een bezoeker was.
Amadea
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Dikke plus!