Hoe gebeuren de meeste ongelukken thuis,en welk gevaar wordt onderschat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
1.8K

Het beste antwoord

Verdrinken in de badkuip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De meeste ongelukken gebeuren thuis. Door vallen, brand, bij het koken of bij het klussen.

Aan de veiligheid in huis kunt u zelf veel doen. Door brandmelders op te hangen of maatregelen te nemen om inbraak te voorkomen. Ook de inrichting van uw huis en uw tuin kan vaak veiliger. Bekende voorbeelden zijn de losliggende kleedjes, gladde tegels en vloeren of een onveilige trap. Buiten zijn losse tegels en afstapjes vaak boosdoeners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slordigheid en of gebrek aan aandacht.
hyperactiviteit.
ADHD
Haast speelt ook een belangrijk rol.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de thuiszorg zei ik altijd tegen oudere mensen dat ze zittend hun ondergoed en hun sokken moesten aandoen. Klinkt raar, maar is ook een oorzaak van valpartijen.

Daarnaast het: even op een kruk gaan staan, want ik heb geen zin om het trapje te pakken. Of wel op het trapje net iets verder reiken dan eigenlijk kan. Net iets teveel risico nemen.

Wat bij mij heel vaak gebeurt, maar waar ik wel op let is dat mijn mouw over de deurkruk of over de trapleuning schiet. Bij haast kan dat ook al weer een oorzaak van een ongeluk zijn.

Deurtjes van keukenkastjes die open blijven staan, ook zoiets prettigs om je hoofd aan te stoten.
Kortom: thuis loert het gevaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel ongevallen, trappen en/of ladders die niet goed staan. Even gauw pakken op een krukje, opkrullende vloerkleedjes, galdde badkamervloer of bad.

Het meest onderschat wordt denk ik hoe heet thee kan zijn en dat een steelpan of koekepan niet goed op het gas staan, gevolg brandwonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen! Die worden vaak onderschat.
Jonge kinderen kunnen nog niet kunnen inschatten wanneer iets wel of niet gevaarlijk is, maar zijn wel voortdurend vanalles aan het onderzoeken en vaak veel eerder dan jij voor mogelijk houdt.

Mijn zoon heeft toen ie heel klein was, eens een stoel bij de kast geschoven, ergens een schaar vandaan gehaald,
vervolgens het lichtsnoer van de lamp van de kast
doorgeknipt.
Het was gelukkig een schaar met een isolerend handvat.

Heet water.
Mijn moeder struikelde met een pot kokende thee, ze had ernstige brandwonden en toen kwamen wij er achter dat ze dement was.

Rommel op de trap.
Onvoorstelbaar wat sommige mensen daar allemaal hebben liggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk maar:
http://www.teleac.nl/beeldbank/clip/t20081112_veiliginhuis04