Hoe kan schimmel komen in een kamer geventileerd wordt?

Buren van ons hebben serieus schimmel probleem in hun huis, flat. Geen van de andere buren waaronder ik hebben dit probleem. Het zit voornamelijk in hun slaapkamer die een raamluik heeft die altijd open staat. Het zit in de kozijnen, muren en zelfs op het dubbel glas.
Hoe kan dit, ventileren is hiervoor toch een oplossing maar het raamluikje staat altijd open

6 jaar geleden
in: Interieur
2.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een raamluikje is veel te weinig. Denk aan de afzuigkap, doe moet behoorlijk hoog staan tijdens het koken. Helemaal als er op gas wordt gekookt.
En controleer of ie het ook echt doet. Dat kan professioneel maar buiten voelen geeft al een goed idee. Anders kijken of een stuk papier blijft hangen Daarnaast moet er gelucht worden.
Luchten is het tegen elkaar opzetten van ramen, zodat frisse lucht door de woning waait. Elke dag maar niet te lang, de lucht moet vervangen worden, maar de woning niet koud.

Antwoorden (2)

Wanneer je in de slaapkamer last hebt van schimmel dan weet je met zekerheid dat er een vochtprobleem is. Vochtproblemen in de slaapkamer kunnen grofweg door drie oorzaken ontstaan:

1. Slechte ventilatie waardoor het woonvocht niet voldoende afgevoerd wordt.
2. Probleem met de buitengevel waardoor de binnenmuren nat worden.
3. Probleem met opstijgend vocht (veroorzaakt door grondvocht).
6 jaar geleden
Schimmel ontstaat door langdurige hoge vochtigheid. Voordat er schimmel op glas komt, heb je echt al heel lang een vochtprobleem èn al heel lang de ramen niet gezeemd.

Alleen een klein luikje open is echt niet genoeg. Het is per persoon verschillend hoeveel vocht iemand 's nacht uitademt en uitzweet. Met twee personen kan dat behoorlijk oplopen. Als de warme vochtige lucht (die wordt uitgeademd) niet naar buiten kan, slaat het vocht neer als condens op koudere dingen zoals ramen en muren.

De vochtige lucht moet elke dag worden vervangen door frisse lucht van buiten. Dat lukt echt niet met een enkel luikje. Ramen en deuren tegen elkaar open zetten dus. Hoe warmer de lucht, hoe meer vocht in de lucht kan zitten en naar buiten kan. De kamer moet dus worden verwarmd, dagelijks goed gelucht èn regelmatig worden schoongemaakt. Vocht alleen wordt geen schimmel op een schoon stuk glas, dat gebeurt alleen als er ook stofjes en andere kleine vuildeeltjes zich aan het glas en vocht gaan hechten, waar zich dan weer de schimmel op en in nestelt.

Als er eenmaal schimmel in de kamer zit: alles grondig schoonmaken om alle sporen van de schimmel te verwijderen. Schimmel die achterblijft breidt zich makkelijker weer uit dan dat zich nieuwe schimmel vormt in een schone kamer.