wie weet wat voor kan dit is?

Het is in de vorige eeuw als antiek aangekocht...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur
1.5K

Antwoorden (2)

ziet er uit als een kraantjeskan.
Werd vroeger gebruikt om koffie mee te zetten en was pasgeleden nog te zien in kunst en kitch
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een beschilderde kraantjeskan. Helaas nogal beschadigd... Dit soort kannen behoorde zo tussen de negentiende eeuw en het begin van de twintigste eeuw tot de vaste huisraad. Met name in Groningen en Friesland. In plaats van de koffiemachines die later op de markt kwamen. Hier werd dus koffie uit getapt.

Misschien wordt de kan mooier door de verf er af te halen, zodat je een egale tinnen kan overhoudt. Want de antieke beschilderde kraantjeskannen die bij veilinghuizen worden aangeboden hebben een veel mooiere afbeelding, en meer goudkleurig geel. Zie bijvoorbeeld http://haffmansantiek.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/imgp5388_1.jpg
Amadea
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Aan antiek nooit rommelen of poetsen voordat de waarde is bepaald.
PoppeSchuitema
8 jaar geleden
Deze hoeft niet persé antiek te zijn, in de jaren 70 van de vorige eeuw kon je die nog gewoon nieuw kopen, wij hebben mijn ouders een gegeven op een huwelijksdag gewoon nieuw maar wel handbeschilderd.
de officiële naam is niet kraantjeskan maar kraantjespot