Wat gebeurd er met een grenenhouten kastje als je deze niet lakt of in de olie zet?

Het kastje heeft 3 laatjes en word zelden gebruikt. Het staat in een kamer die iets verwarmd is.

Ik vraag het omdat een vriend zegt dat ik het moet lakken. Dat zou beter zijn maar waarom weet hij niet.

Toegevoegd na 40 seconden:
Het kastje is dus onbewerkt

8 jaar geleden
in: Interieur
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt een kleine kans dat delen van het kastje scheuren, of krom trekken. Dat gebeurd meestal als er temperatuurschommelingen zijn in de ruimte waar het meubel staat.

Antwoorden (2)

heb hier een onbewerkte grenen boekenkast,die hier zeker al 20 jaar staat en het enige dat er al die jaren mee gebeurt is dat het hout donkerder geworden is.Verder blijft het een mooi boekenrek.Je bent dus niet verplicht je kastje te behandelen,alhoewel je er dan zeker geen vloeistoffen mag op morsen want dan krijg je randen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+, ik vind onbewerkt hout meestal het mooist
Het is geen kwestie van moeten.
Een onbehandeld kastje is gevoeliger voor vocht en het hout zou kunnen gaan werken.
Verder is grenen erg zacht, met een laklaag wordt het wat harder , dat verminderd de kans op deuken en krassen enigszins.