hoe breed moet een opening voor het bereiken van een kamer minimaal zijn (om comfortabel te kunnen binnen gaan)?

Ik moet een toegang maken links naast een kast, en naast die kast is een balk dus ik kan ze niet meer naar rechts schuiven. Wat betekent dat ik er geen normale deur in kan plaatsen, maar moet opteren voor bv. een gordijn of andere oplossing.
Nu vraag ik me af hoe breed de toegang moet zijn om op langere termijn comfortabel in de kamer te geraken. Met andere woorden of het überhaupt een optie is om een gat te maken dat kleiner is dan een deuropening.
Je kan natuurlijk door smalle gaten als "mens" maar het mag niet beklemmend aanvoelen en soms heb je ook materiaal (bv. als ik gewassen heb moet ik de wasmand naar binnen krijgen).

8 jaar geleden
in: Interieur
8.6K

Antwoorden (3)

Schouderbreedte en nog ruimte om met je armen te zwaaien.
Openingen smaller dan een deuropening is niet erg praktisch wanneer je b.v. een fauteuil wilt verplaatsen. Maar daar was je zelf ook wel opgekomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om nog prettig door een opening te kunnen lopen zonder het gevoel te hebben je er door te moeten persen, voortdurend je ellebogen te stoten of er zijwaarts doorheen te moeten, is - mits je niet erg stevig gebouwd bent - 63 centimeter zo ongeveer de kleinste (standaard) deurmaat. Hoe meer daarboven hoe beter (73 is al prima, 83 is het gemiddelde) , en nog grotere deuren zijn prettig / noodzakelijk als je veel met meubels sjouwt, en in een rolstoel zit.

Hou er rekening mee dat de deur nog in een kozijn moet komen, dus dat het daadwerkelijk gat dat je moet maken nog een paar centimeter aan elke kant breder moet zijn. Kun je echt niet breder dan 60 centimeter of minder, overweeg dan goed of je daar echt een permanente deur wilt hebben. En bedenk dat je ook nog ruimte moet hebben voor de deur om open te zwaaien, waardoor de klink het "pad" kan versmallen als de deur teren een muur komt. Hoewel klapdeuren wellicht voor een dergelijke doorgang ook wel een leuke oplossing zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De 'dagmaat' (= netto doorgang) van een caravandeur is 50 cm.
Dus als je daarmee kunt leven?